• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Strategi för att slippa källarinbrott?

Nu har jag och ett antal grannar haft inbrott i våra resp. källarförråd igen :(.

Sedan förra inbrottet har jag haft strategin att ha ett väldigt mycket grövre hänglås än mina grannar har, och min tanke var att tjuvar är lata så dom när dom väl bestämt sig för att göra inbrott så bryter dom sig in i de källarförråd med svagaste hänglåsen. Nu höll inte den strategin då tjuvarna i stället bröt/sågade sönder bygeln som hänglåset går igenom.

Vad har ni för strategi för att få ha era saker i fred?
En av mina grannar har täckt för gallret på hela källarförrådet så att det inte syns vad som finns i källarförrådet. Men är det en bra det strategi? Det kanske lockar till sig tjuvar som tror att det finns något av värde i källarförrådet.

En kille (hederlig fastighetsskötare hos annat fastighetsbolag än dom jag bor hos) som jag pratade med föreslog att jag skulle ha en låskätting runt överkanten på dörren och förrådsväggen och likadant vid nederkanten på dörren så att det blir fler ställen som tjuvarna måste såga sönder för att ta sig in i förrådet, men jag vill samtidigt inte att det ska ta bör lång tid för mig att öppna och stänga förrådet.

Per

Om grannen täckt för förrådet så låter det som om det är klassiska källarförråd gjorda av hönsnät på träram. I så fall kan du göra vad som helst - allt kommer att vara i onödan så länge den svagaste länken är hönsnät.

Byt lås i fastighetens skalskydd till elektroniska lås med personliga låsbrickor. Då går det i alla fall inte att kopiera några förkomna nycklar och det går att logga alla som varit inne. (Om nu värden går med på det)

Nu har jag och ett antal grannar haft inbrott i våra resp. källarförråd igen :(.

Sedan förra inbrottet har jag haft strategin att ha ett väldigt mycket grövre hänglås än mina grannar har, och min tanke var att tjuvar är lata så dom när dom väl bestämt sig för att göra inbrott så bryter dom sig in i de källarförråd med svagaste hänglåsen. Nu höll inte den strategin då tjuvarna i stället bröt/sågade sönder bygeln som hänglåset går igenom.

Vad har ni för strategi för att få ha era saker i fred?
En av mina grannar har täckt för gallret på hela källarförrådet så att det inte syns vad som finns i källarförrådet. Men är det en bra det strategi? Det kanske lockar till sig tjuvar som tror att det finns något av värde i källarförrådet.

En kille (hederlig fastighetsskötare hos annat fastighetsbolag än dom jag bor hos) som jag pratade med föreslog att jag skulle ha en låskätting runt överkanten på dörren och förrådsväggen och likadant vid nederkanten på dörren så att det blir fler ställen som tjuvarna måste såga sönder för att ta sig in i förrådet, men jag vill samtidigt inte att det ska ta bör lång tid för mig att öppna och stänga förrådet.

Per

DÅ jag boode i lägenhet var strategin den omvända - ha inget dyrbart i förrådet och ha alla lådor öppna och väl synliga så det syns att härinne finns inget av värde att stjäla.
Det är ju tyvärr en stor och dum begräsnning att inte kunna förvara vad man vill i sitt förråd men tyvärr den bistra sanningen då samhället har för många som inte vet skillnad på mitt och ditt.
Att låsa tjuven ute tror jag blir svårt -tillslut blir ju låset så grovt att väggen blir lättaste vägen in...
Bättre att hindra tjuven redan i tanken - här finns inte något att stjäla

/Patrik

Ja, förslaget med elektroniska lås på en riktigt bra ytterdörr lät nog bäst. Tjyvarna vet ju då ingenting om vad som finns att hämta - utan att de för den skull har anledning att tro att det går att komma in. Har man dessutom oärliga grannar så är det ju bra med logg på passagerna.

Att få förrådsdörren att hålla är nog rätt kört. Med bara en bra kofot kommer man igenom det mesta på rätt kort tid. För att inte tala om batteridrivna vinkelslipar som numera finns att tillgå...

Har man bra ytterdörr och ellås, så sätter man väl dessutom en detektor innanför dörren om det nu finns nån form av larm i fastigheten.

Om det nyss varit inbrott i flera förråd så är det väl just nu ett bra tillfälle att föreslå förbättringar även om de kostar.

DÅ jag boode i lägenhet var strategin den omvända - ha inget dyrbart i förrådet och ha alla lådor öppna och väl synliga så det syns att härinne finns inget av värde att stjäla.
Det är ju tyvärr en stor och dum begräsnning att inte kunna förvara vad man vill i sitt förråd men tyvärr den bistra sanningen då samhället har för många som inte vet skillnad på mitt och ditt.
Att låsa tjuven ute tror jag blir svårt -tillslut blir ju låset så grovt att väggen blir lättaste vägen in...
Bättre att hindra tjuven redan i tanken - här finns inte något att stjäla

/Patrik

Kanske en lösning i teorin, men med tanke på att det finns gott om tjuvar som glatt knackar sönder en bildruta för att ta en rimligen osäljbar stereo så tror jag inte begreppet "inte värt att stjäla" existerar i verkligheten.

Kanske en lösning i teorin, men med tanke på att det finns gott om tjuvar som glatt knackar sönder en bildruta för att ta en rimligen osäljbar stereo så tror jag inte begreppet "inte värt att stjäla" existerar i verkligheten.

Den funkade för mig, jag förvarade tommar datorkartingen till en hyrPC och jag ställde dem demonstrativt öppna med öppnings mot nätdörren och slapp inbrott trots att flera grannar fick inbrott där det stals småsaker som en back pantflaskor. Jag tror tjuven bedömmer stereon annorlunda än du - varfr göra sig omaket att själa om det inte fansn pengar i det.
Skulle det vara fråga om ren vandalism så kan man ju slå sönder annat än rutan på bilen och tjuven/vandalen skulle inte bemöda sig att bära iväg stereon....
Ett sätt att hindra vandaler jag lärt av en skolvaktmästare som fick ventilationsmaniker på skolans tak förstörda vara att tjära om taket ofta (särskilt där det är lätt att klättra upp) och sätta upp små lappar om det. När Kjell kriminell och Valle Vandal kom upp på taket nästa gång blev de lite svart-kletiga..........
Ett sätt att freda bilstereon med som jag läst om, är att sätta rakblad runt om ramen till stereon men inget jag rekommenderar då man säkert kan bli stämd för det om tjuven skulle råka skada sig.
Var det inte någon inbrottstjuv som halkade häromvintern och tyckte husägaren borde skottat bättre...

/Patrik

Jag tror tjuven bedömmer stereon annorlunda än du - varfr göra sig omaket att själa om det inte fansn pengar i det.
Tjuven vet inte om den går att sälja eller inte innan han snor den utan han HOPPAS att den går att sälja.

När jag jobbade på televerket för en massa år sen blev en kille av med bilen en natt, han hade bakluckan (en kombi) full med telefoner. Men bilen hittades redan på eftermiddagen efter stölden, med alla telefonerna slängda på marken bredvid. Det var nämligen systemtelefoner som inte går att använda som vanlig telefon (men tydligen insåg tjuvarna det då i alla fall, när de började packa upp dem).

Jag menar bara att om något är värt för dig att spara så är det säkert värt att sno... för någon.

Om förrådet bara innehåller helt värdelösa saker så är ju själva förrådet rätt värdelöst i sig...

avslutad210712

Gäst
Skulle aldrig falla mig in att ha något värdefullt i ett förråd. Där har jag bara tomma kartonger och inget annat förutom när jag bodde "hemma i byn". Då tordes man ha vad som helst i ett olåst förråd men det är liksom andra förutsättningar.

Annars kan man om man har god hand med det lokala mc-gänget (och då menar jag inte mysiga bosse och hans kompisar), få en trevlig skylt som man sätter upp på sitt förråd. Om det hjälper - tja en jag känner gjorde så och det var inbrott i massor av förråd runt om men inte i hennes. Sen bör man nog inte sätta upp en sån skylt utan att ha pratat med de som kan tillhandahålla en sån.

är det den nya typen av galler föråd, med stål ramar runt, eller är det föråd a´la 60-tal men riktigt hönsnät och träramar?

i det senare fallet kan man ju klä in förådet med massonit utan det ser allt för påkostat ut.

har man det helt öppet, med full insyn, är tricket att bara ha gamla mögiga kartonger och gömma undan allt dyrt, ex lägga ner nya skidor i 70-tals fodral.

att som många ha ett berg med elektronik-kartonger i förådet är inte så smart av ett annat skäl, ofta går det att spåra vilken lgh som hör till vilket förråd, med andra ord som att be om att få bli av med platt-tv´n.

låset spelar ingen som helst roll så länge du hänger det i låsögglor av vanligt blött järn. köp en rejäl härdad kätting istället, och dra runt hela dörrn/stolpen.

är det trä reglar kan man spika upp ett litet larm på baksidan.

är du riktigt sugen på att få ett slut på inbrotten går det att göra en hel del med gsm-telefoner och reläer, så att du blir uppringd när det är dags för nästa påhälsning..

rigga överfallslarm...

Det finns ju små smidiga överfalls larm - en sprint som dras ut sin hållare - tänkta att hållas handen av joggare - rigga en sådan så blir tjuven förhoppningsvis bortskräm och minst lomhörd - för dessa larm ljuder med rejält ohälsomsamt många db.

/Patrik

Det mest effektiva borde väl ändå vara att se till att tjyven inte ens kommer fram till ditt förråd. Ytterdörrar och fönster är de saker som man borde se över innan man börjar larva med hemmagjorda larm osv.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg