Jag har min lilla, omorderna stuga på ett relativt ostört ställe vid havet. Nu har det kommit fram att markägaren till området runt i kring, avser att exploatera detta med omfattande fritidsbebyggelse, vägar, småbåtshamn etc. Om jag fattat det rätt så är området "planlagt", vad de nu betyder. Exploatören är gammal och har fler områden att bygga ut om han vill. Jag tror att han skulle avstå om det gick "grus i maskineriet". Jag behöver tips på hur jag kan kolla upp om allting gått rätt till med bygglov etc. samt om jag kan få saken omprövad via överklaganden. Vilka argument kan man komma med? Hur kan man sätta käppar i hjulet? Markområdet idag har en relativt varierad biotop som gränsar till Bottenhavet.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Strandskydd mm.
- Trådstartare Setter2
- Start datum
Det brukar betyda att området redan har en detaljplan. I så fall har du motvind. Kolla upp detta med kommunen, begär att få titta på detaljplanen och läs den noga.Setter2; sa:Om jag fattat det rätt så är området "planlagt", vad de nu betyder.
Är området detaljplanerat är det i allmänhet också inom området upphävt strandskydd, men inte alltid! Detaljplanen ger ju vid handen vad som får byggas och planen har ju en genomförandetid som kan vara intressant i sammanhanget. Lättast är väl att knalla upp på kommunen och be att få ett snack med någon som är insatt i områdets utformning, ibland lättare än man tror om man bara är vänlig
Det är sällan så att strandskyddet är upphävt inom hela det detaljplanerade området. I detaljplanen ska det framgå inom vilken geografisk avgränsning som strandskyddet ev är upphävt och vilka dispenspliktiga åtgärder som får göras inom detta. Har detaljplanen trätt i laga kraft kommer det vara svårt att överklaga enskilda bygglov som är i enlighet med planen. Detaljplanen träder i laga kraft tre veckor efter att kommunfullmäktiges beslut om planen tillkännagivits. Det är egentligen under dessa tre veckor som du skulle överklagat. Har du missat det tåget kan det bli svårt att göra något.
Mange
Mange
Du vill alltså förhindra någon att göra som han vill med sin privata egendom i syfte att förhindra andra att få del i det du hitills har haft ensamrätt på?
Vättlefjäll; sa:Du vill alltså förhindra någon att göra som han vill med sin privata egendom i syfte att förhindra andra att få del i det du hitills har haft ensamrätt på?
Just det, han vill på ett demokratiskt sätt ha inflytande över kommunens stadsplanering.
Planprocessen
borde gjort att du som granne fick chansen att yttra dig om detaljplaneförslaget. Har det inte skett kanske du kan överklaga pga formaliafel.
Jag vet inte om det är obligatoriskt att skicka brev till berörda markägare men antar det.
Är du markägare? Om inte så är du kanske inte sakägare och då har du en betydligt sämre position.
Thure
borde gjort att du som granne fick chansen att yttra dig om detaljplaneförslaget. Har det inte skett kanske du kan överklaga pga formaliafel.
Jag vet inte om det är obligatoriskt att skicka brev till berörda markägare men antar det.
Är du markägare? Om inte så är du kanske inte sakägare och då har du en betydligt sämre position.
Thure
1. Granska detaljplanen noga efter fel mm som kan överklagas. Detaljplan kan innehålla fel som kan ställa till det.
2. Försök att hitta liknande fall som fått avslag, likställighetsprincipen gäller, har du tur kan du hitta rätt.
3. Försök att hitta arter, nåja, det funkade vid Hammarby Sjöstad t.o.m, som finns med på tex Natura 2000-listorna eller är rödlistade. Övertala SNF tex att börja jävlas.
4. Överklaga till Länsstyrelsen, beroende på vilken instans som beslutar över just ditt område, oftast miljö- och hälsoskyddsnämnden.
5. Överklaga vidare till miljödomstol, oftast sista instans tyvärr.
// Jocke
2. Försök att hitta liknande fall som fått avslag, likställighetsprincipen gäller, har du tur kan du hitta rätt.
3. Försök att hitta arter, nåja, det funkade vid Hammarby Sjöstad t.o.m, som finns med på tex Natura 2000-listorna eller är rödlistade. Övertala SNF tex att börja jävlas.
4. Överklaga till Länsstyrelsen, beroende på vilken instans som beslutar över just ditt område, oftast miljö- och hälsoskyddsnämnden.
5. Överklaga vidare till miljödomstol, oftast sista instans tyvärr.
// Jocke
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg