Sträckan Nordsätern - Storådörren - Vålån vid midsommar?

Funderingar inför vandring vid Ljungdalen veckan efter midsommar:

Jag funderar på att bli skjutsad till Nordsätern (går det att köra dit?) och gå upp genom Storådörren mot Vålån, därefter får vi se vart det bär av, kanske Härjångsdalen.

Hur är sträckan upp mot dörren och ner på andra sidan? (Jag siktar kanske på att nå leden vid Vålån ungefär i höjd med bron väster om Vålåkotan). Är det lätt- eller svårvandrat, det vill säga hur mycket kan jag räkna med att hinna gå på en dag jämfört med vandring på led?

Är det väldigt blött vid midsommar i dessa trakter? Alls att rekommendera? Myrmarker att undvika? Snöfält? Vattendrag som kan krångla?

Bör jag hålla mig till höger eller till vänster om Storån på vägen upp?

Hur tar jag mig bäst förbi det större vattendraget norr om Storådörren (Tronnan)? Får gå en bit in mot Tronndalen kanske?

Hur är det med tältplatser i området?

Alternativa möjligheter för ungefär samma sträcka?

Bilagor

• Möjlig sträcka.jpg
    Möjlig sträcka.jpg
    122 KB · Visningar: 1,343
Hej!

Som du ritat på kartan är ok. Har själv bara gått lite senare på säsongen, och då inte haft problem med mycket vatten. Men hör att det fortfarande är en hel del snö kvar...

Jag har gått upp genom störådörren ett par gånger och då fortsatt fram till ån som kommer från Lillådörren. Nere vid vattnet finns det lite stigar. Annars ska man nog hålla höjd som du har ritat in. Är lite "sönderskuret" och blir en del upp och ner annars.

Har vadat Tronnan ganska nära dör den går ihop med Lillån, men som sagt senare på säsongen. Har nästan kunnat undvika att bli blöt om fötterna. Är det mycket vatten kan du behöva gå ganska långt ut i Tronndalen. Har du tid kanske det inte är en dum idé. Det är en fin och sällan besökt dal. Du frågade om alternativ, och om det är mycket vatten och du vill undvika vad, kan du fundera på att gå upp Tronndalen isf Storådörren. I den här tråden finns det lite bilder och info: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61957&highlight=tronndalen

Från vadet och vidare norrut finns det renstigar nära ån. Du tar sikte mot Vålåvalen och precis som du ritat in håller du lite höjd. Närmare ån är det väldigt mycket nerskurna bäckfåror, blir lite stökigt.

Härjångsdalen är fin, och om du vill ha ett alternativ så kan du följa dalen, men uppe på höjd på endera sidan. Mycket mera utsikt och inte särdeles jobbigare...

Tältplatser är generellt inga som helst problem. Från vadet fram till Vålåstugorna kanske lite värre. Generellt ganska lättgånget, men det går åtminstone för mig rätt mycket långsammare att gå vid sidan av stigen.

Lycka till!

/Peter

Tack för bra info! Det lutar mot att jag ska se till att hålla höjd. "Sönderskuret" kan vara frustrerande även om där finns djurstigar.

Har nästan kunnat undvika att bli blöt om fötterna.

Det där "nästan" blir jag lite nyfiken på. :)

Hoppas på lika fint väder som du hade, fina bilder!

Jag gick över Tronnan i september för några år sedan. Det var ett mycket lätt vad då. Jag håller med Peter att Tronndalen kan vara värt en avstickare. Den såg väldigt fin ut på håll. Fin vildmarkskänsla utanför lederna. Överhuvudtaget tycker jag din rutt verkar riktigt fin.

Jag gick från Tronnan upp till bron, förbi Vålåstugorna och sedan en bit ovanför leden till Vålådalens fjällstation. Platån nordväst om vålåstugorna tyckte jag verkade fin.

Lite bilder finns här:
http://thebearablelightness.blogspot.se/2010/04/lightweight-solo-trip-to-valadalen.html?m=1

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Hade jag letet en stund till hade jag nog kunnat skutta över, men valde att snöra av kängorna och köra på närmaste vägen...

Om man drar en linje från Vålåstugorna till Tjallingklumpens topp, så får man ett vandringsstråk som erbjuder massor sevärt. Här kan man lätt spendera några dagar...

/Peter

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Qwerty_123 Vad sträckan Vassijaure-Trollsjön? Fjällvandring 4
undersidan Lämpliga skor för sträckan Nikkaluokta-Saltoluokta? Fjällvandring 3
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
punchdrunk Båtar utmed sträckan Kvikkjokk - Saltoloukta Fjällvandring 7
Lars G A Sträckan Kåtokvagge-Litnokstugan, hyfsat enkel? Fjällvandring 1
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
Bulingen Den mest krävande vandrings-leden/sträckan? Fjällvandring 4
Humran Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
nilshansson Tips om sträckan Kebne runt via...... Fjällvandring 8
perwickström Sträckan Nikkaloukta-Kebnekaise i juli Fjällvandring 8
Masa Vadning på sträckan Kaiseepakte - Keb ? Fjällvandring 14
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
saxman74 Storulvån-Holkendurrie-Storådörren Fjällvandring 1
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
Anooken Lunndörsfjällen Fjällvandring 7
Elvah Idéer runt Storådörren-Lillådörren-Lunndörren? Fjällvandring 11
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
Gregorius Lunndörrstugorna - Storådörren Fjällvandring 4
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Stålberg Storådörren Fjällvandring 5
hvk Lunndörrstugan -> Storådörren Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg