Sträckan Kåtokvagge-Litnokstugan, hyfsat enkel?

De få inlägg jag hittat om detta tyder på en inte alltför svår vandring Ö om Kåtokjåkkå till Rapaälven, sedan vandring genom björkskogen, eller längs själva stranden, till Litnokstugan. Stämmer? Och hur pass mycket av vägen genom björkskogen fattar man? Sträckor kan ju vara i och för sig lättgångna men ändå ta lång tid pga orienteringsbekymmer.

Jag gick den sträckan för ett antal år sen och man bör hålla sig nära älven för i björk och snårskogen går det inte fort, kanske bara 1 km/tim. Längs älven hittade vi en stig som vi kunde följa ett tag, ungefär där älven delar sig. Längre ner kunde vi gå en hel del på sandbakarna längs älven, men var försiktig det finns kvicksand på en del ställen, jag höll på bli av med kängorna när jag stod stilla för länge i sanden. Dock inga större problem att ta sig till Litnok som jag minns. Efter Litnok följde vi älven ett par km innan vi vek av upp mot Övre Suobbatsjön och Jäggejåkkå. Det var förstås ett jobbigt parti innan vi kom över trädgränsen.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg