Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är nog svårt att säga. Beror ju på packningens vikt och hur terrängen är.
Såg några som gick/sprang i helgen. På 24 timmar så sprang de nästan 22 mil. Men då hade de ingen packning. http://www.ultraweekend.se/
Annars så är rekordet på Fjällräven classic under 13 timmar på 110 km. Då har de kanske lite mer packning plus att det är lite mer kuperat. http://www2.fjallraven.com/classic/
10,1 mil blev det tillslut med 6,2 kg på ryggen, dagen före blev det 6,2 mil - ensam, så ingen annan behövde lida
Någon borde väl ha gått/joggat längre än Fjällräven Classic-rekordet tycker man. 13 timmar på 110 km är inte speciellt snabbt. Extremmarathon som det andra talaren pratar om borde iaf ge en vink om vad som är möjligt och sen dra bort en del för packning som de inte har med sig.
10,1 mil blev det tillslut med 6,2 kg på ryggen, dagen före blev det 6,2 mil - ensam, så ingen annan behövde lida
Någon borde väl ha gått/joggat längre än Fjällräven Classic-rekordet tycker man. 13 timmar på 110 km är inte speciellt snabbt. Extremmarathon som det andra talaren pratar om borde iaf ge en vink om vad som är möjligt och sen dra bort en del för packning som de inte har med sig.
Den grekiske löparen Yiannis Kouros har världsrekordet på löpning över 24h med 303,5 km. Ingen packning där men en bra lång sträcka att jogga. Det var även på bana vilket bara måste vara rejält segt. På väg ligger rekordet på 290,2 km. Samma löpare har ett annat intressant rekord över 1600 km, vilket klarades av på 10d 10h 30min och 36 sek.
Under utbildningen räknade vi en gång på energiintag kontra energiförbrukning på just honom. Loppet gick tvärs över Australien och han snittade en förbrukning på ca 14000 kcal/d. Dock stoppade han, under tiden han löpte, i sig i stort sett samma och var således i energibalans under alla dessa dagar. Åt tydligen en hel del bakverk och sötsaker från hemlandet. Ljust bröd var en favorit om jag minns rätt.
Den grekiske löparen Yiannis Kouros har världsrekordet på löpning över 24h med 303,5 km. Ingen packning där men en bra lång sträcka att jogga. Det var även på bana vilket bara måste vara rejält segt. På väg ligger rekordet på 290,2 km. Samma löpare har ett annat intressant rekord över 1600 km, vilket klarades av på 10d 10h 30min och 36 sek.
Under utbildningen räknade vi en gång på energiintag kontra energiförbrukning på just honom. Loppet gick tvärs över Australien och han snittade en förbrukning på ca 14000 kcal/d. Dock stoppade han, under tiden han löpte, i sig i stort sett samma och var således i energibalans under alla dessa dagar. Åt tydligen en hel del bakverk och sötsaker från hemlandet. Ljust bröd var en favorit om jag minns rätt.
"Few athletes have the discipline required to successfully self regulate their energy intake during ultraendurance exercise, but one previous casestudy occurred during the 1000 km running race from Sydney to Melbourne in Australia. Greek ultra marathoner, Yiannis Kouros', self regulated diet across the five days was almost entirely comprised of carbohydrate (95%). Energy dense Greek sweets and honey soaked biscuits were snacked on every 30 minutes, enabling Kouros to consume on average an amazing 11,074 kcal/d [5]."
Detta inlägg var inget försök till att hävda mig gentemot andra, utan kom på en intressant fråga, hur långt kan egentligen människan gå/jogga/springa på ett dygn...