Stortriss Fördelar/Nackdelar

Jo...Funderar på att köpa mig en Stortriss. Själv är jag ingen tävlingsseglare direkt utan gillar bara att segla och leva båtliv.

Vilka fördelar och nackdelar finns?
Hur är det med sjösättning, mast och riggning? Kan man sköta allt det själv? Trailer eller vagn?

Hur upptäcker man att seglen är i dåligt skick?

andra alternativ

1
vi skrev om andra alterinativ här under nybörjarbåt tror jag. Själv förespråkar jag Hydra.

2
nackdelen med stortriss är att den är ganska platt i botten, vilket ger en del oönskade effekter när det lutar mkt. båten ligger onödigt djupt och kanar mkt i sidled

3
slitna segel. ja tex är en massa trådar borta/av, då e segelt gammalt.

Första båt

Jag köpte min första båt för 4 år sedan, funderade på en stortriss men bestämde mig för att hoppa över det steget och gå direkt på en "riktig" båt. Det blev en Magnifik Midget, en kanonfin 23-fotare, trygg och stabil och väldigt lättseglad för en nybörjare. Väldigt mycket båt för pengarna (20-30000), 4 kojer, pentry, en del har toa, mysig träinredning... Om du vill leva sjöliv som du säger, så erbjuder inte Stortrissen mycket till sådant, mest en liten nybörjarbåt för dagsseglingar. Med Magnifiken kan du vara ute långt och länge, folk har korsat Atlanten med den.
Sjösättning och upptagning sköter oftast hamnpersonal om i den hamn du lyckas hitta båtplats. På- och avmastning får du fixa själv, det är inte så svårt. Läs på och/eller lär av andra båtägare. Lycka till!

Stortriss

Tja ingen seglare av rang direkt men med en trivsam ruff där 2 vuxna & 2 barn bor mer eeelr mindre bra
Väldans lovgirig gåt som kanar en del på sida fast väldigt säker!!!

Titta på http://www.sailguide.com/Triss_stor.htm. Klickar du på "Tryck här för att läsa / registrera läsares erfarenheter av båten" nästan längst ner på sidan får du upp synpunkter från 19 personer.

Den stora fördelen med Stortriss är väl just att alla vet vad det är för båt. Enkel att sälja och hitta prylar till. Trots det är den billig både att köpa och äga.

Om du inte lyckas hitta en av få exemplar med sänkköl så sjösätter du enklast med kran. Det går sjösätta utan kran med vagn och ramp men det är onödigt krångligt. Masten reser och stagar du lätt på två personer.

Vad som är dåligt skick på segel beror mycket på vem du frågar. Även om de är hela så är de ju 25-30 år gamla om det är originalsegel och formen är väl därefter.

Och visst kan man leva sjöliv i en liten båt precis lika väl som man kan leva fjälliv i ett litet tält ...

/Klas

Segel:

1. Fråga säljaren hur gamla de är.

2. Nya dacronsegel (det vanligaste materialet, typisk vit segelväv) är rena, ganska styva och man kan tydligt se var enskilda veck har varit. Gamla segel är mjuka, lite gulnade och de har vikts så många månger att man knappt kan se märken efter veck längre.

Johannes

Storseglets form största boven.

Ja lät min bror-segelmakare sy ett nytt storsegel, för att motverka den alltför kraftiga lovgirigheten/båtens vilja att gå upp mot vinden.
Det funkade perfekt. Kruxet är att Trissen har för mycke segel för långt akter ut, så han kortade in det i ytterliket/bakkanten och gjorde det bredare upptill.
Sen balanserade hon perfekt.
Ja lägger in en bild på"Min sida" så hajar du bättre hur ja menar

Hälsn.KW/LW

Sålde min Stortriss förra året efter fyra mycket trevliga säsonger (billigare att köpa annan båt än nya segel..).

Seglingsegenskaperna är helt ok om man är nybörjare, speciellt om man bara seglat optimistjolle innan =)

Sjösättning går att sköta själv, men det skadar inte att vara två pers.. Likaså vid riggning. Med en specialanpassad trailer (vagga öppen i bak och med förlängningsbar dragstång) är det inte mycket svårare att sjösätta/ta upp än vissa motorbåtar i samma storlek.

På seglen kan man också titta på sömmarna, håll upp segelduken mot solen/en lampa, lyser det igenom mycket vid nål-hålen är seglet slut.

Lovar båten upp för mycket får man släppa lite på storen (det går fortare när det inte lutar så mycket heller..).
Seglar man med genua är balansen helt ok.

Angående boendekomfort... Har man campat ex 4 pers i 4-mannarstält eller 2 pers i 2-mannars så upplevs stortrissen som rymlig, bekväm och torr när det regnar. Ett sittbrunnskapell är då väldigt bra att ha - blir som ett extra rum.

Var ute 3 pers 1-1,5 vecka i sträck varje sommar jag hade båten och det funkade finfint.

Lite mer info finns på min hemsida:
http://www.doosen.com/Stortriss

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg