Sålde min Stortriss förra året efter fyra mycket trevliga säsonger (billigare att köpa annan båt än nya segel..).
Seglingsegenskaperna är helt ok om man är nybörjare, speciellt om man bara seglat optimistjolle innan =)
Sjösättning går att sköta själv, men det skadar inte att vara två pers.. Likaså vid riggning. Med en specialanpassad trailer (vagga öppen i bak och med förlängningsbar dragstång) är det inte mycket svårare att sjösätta/ta upp än vissa motorbåtar i samma storlek.
På seglen kan man också titta på sömmarna, håll upp segelduken mot solen/en lampa, lyser det igenom mycket vid nål-hålen är seglet slut.
Lovar båten upp för mycket får man släppa lite på storen (det går fortare när det inte lutar så mycket heller..).
Seglar man med genua är balansen helt ok.
Angående boendekomfort... Har man campat ex 4 pers i 4-mannarstält eller 2 pers i 2-mannars så upplevs stortrissen som rymlig, bekväm och torr när det regnar. Ett sittbrunnskapell är då väldigt bra att ha - blir som ett extra rum.
Var ute 3 pers 1-1,5 vecka i sträck varje sommar jag hade båten och det funkade finfint.
Lite mer info finns på min hemsida:
http://www.doosen.com/Stortriss