De där bushcraft Morornas grepp gillar jag inte. Motsvarande Blacks bladtjocklek finns ju i Companion-serien också, där greppen är betydligt bättre.
Jag tycker dom kompletterar varandra bra. Äger ingen kniv i bushcraft-serien men jag har en kniv i samma skaft. Den fanns bara en kort period innan 2010-modellen och måste varit en testplattform.
Jag håller med om att Robust/Companion-greppet är lite mer behändigt och smidigare. Men när man är ute och friluftar såhär års med ibland kalla och stela händer så kan jag säga att "bushcraft"-skaftet känns väldigt smidigt.
Companion faller lite mellan stolarna för mig. När jag är ute och fiskar eller sysslar med lägerliv vid den kallare halvan av året underlättar ett rejälare grepp.
Är det varmare eller om jag inte är ute så länge så föredrar jag Classic-skaften framför Companion. Dom besitter andra änden på skaft-spektrat med ojämförbar smidighet och behändighet men inte så skoj med isiga eller blöta kalla fingrar när man är timtals från närmsta hus ensam ute i skogen.
Håller inte med om att Black främst riktar sig mot den militära skaran. Tror Mora slagit två flugor i en smäll och att bladsvärtan handlar framförallt om ett rostskydd innan patina hunnit ta vid. Mycket praktiskt alltså.
Måste säga att jag inte är någon fan av mora-blad i rosfritt för friluftsanvändning där mycket träarbete ingår. Man får se till att ta ner vinkeln eller konvexa, annars är det en tidsfråga innan eggen viker sig mot något hård knut (vid vanlig täljning och inget bladbankande). Jag har haft två rostfria mora-eggar som vikt sig när knivarna fortfarande var ganska nya och man blir ju förbannad när måste ställa sig och ta bort en jädra massa material för att fixa bladet.
3,2 mm blad är förvisso grövre men fortfarande är det inte grovt utan ganska lagom tycker jag. Tycker Black är en stadig och snygg friluftskniv och är mycket spänd på att få testa den.