Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag förstår inte

Men vem vill ha en kniv där fodralet fladdrar och är i vägen när man täljer eller använder den. Nej Paul den passar nog bäst i vitrinskåpet, eller hängande på ryggsäcken/byxan så där käckt.

Nej tacka vet jag min Fällkniven WM1 Custom som jag har hängande runt nacken...

Men vem vill ha en kniv där fodralet fladdrar och är i vägen när man täljer eller använder den. Nej Paul den passar nog bäst i vitrinskåpet...
Som jag har fattat det så är fördelen märkbar framför allt i samband med små knivar. Slidan ger i dessa fall extra stöd åt handen som håller i kniven genom att greppet delvis också omfattar slidan.

För större knivar är det lätt att avlägsna slidan eftersom den har en s k Snap Knapp. Denna kan antingen vara av skruvtyp eller av pop-button-typ.

Håller dock med om att det skulle vara opraktiskt att ha något dinglande vid handleden.

~Paul~

En liten kommentar till den aktuella slidan.

Poängen är förstås att tre olika storlekar täcker hela ens behov av slidor genom att passa de flesta knivmodeller.

Jag har ett otal knivar som saknar slida men inte har lust att investera i kydex och liknande eftersom kniven som sådan kostar bara en bråkdel av vad en sådan slida skulle gå på.

~Paul~

Jag skulle inte vilja säga att stålet i WM1-an är bättre. Snarare av en helt annan typ. Vi jämför ju rostfritt med kolstål och den jämförelsen är svår att bedöma på ett objektivt sätt.

~Paul~

Du har helt rätt. Det är äpplen och päron. Jag borde såklart skrivit att för mig är WM1, den typen av kniv, mycket bättre med vg10.

Håller för övrigt med om ESEEs trubbiga eggar. Jag gjorde om sexan till 30 grader på Sharpmakern. Fy fan, aldrig igen! Tog en hel dag. Minns att du hade något tricks för att göra sharpmakern brantare. Jag måste vara ärlig och säga att jag fattade aldrig det diagrammet. Du har inget foto?

Har också varit förtjust i den där snapknappen länge, fin! Verkar funktionell. Har ni frresten kollat in deras Forest Trail som säljs på knife connection? Tyvärr blev den för dyr i slutändan, och fodralet ser lite sådär ut tycker jag. Men rätt sjysst i övrigt!

/M

Det är inte ofta jag hetsar upp mig för något i knivsvängen men det här är ett sådant fall. Kolla in den här:

~Paul~

Bra ide, men jag skulle vara tvungen att prova först. Jag har också lite svårt att köpa konceptet. Den där slidan är ju en stor motvikt som tar bort den där fina snabbheten och vigheten man får med en liten kniv. Fast vad vet jag, det kanske fungerar jättebra?

Du har helt rätt. Det är äpplen och päron. Jag borde såklart skrivit att för mig är WM1, den typen av kniv, mycket bättre med vg10.

Håller för övrigt med om ESEEs trubbiga eggar. Jag gjorde om sexan till 30 grader på Sharpmakern. Fy fan, aldrig igen! Tog en hel dag. Minns att du hade något tricks för att göra sharpmakern brantare. Jag måste vara ärlig och säga att jag fattade aldrig det diagrammet. Du har inget foto?
Det enklaste sättet att minska vinkeln till hälften är att placera den på locket till asken och köra omväxlande på höger och vänster stav:

15ggemensamvinkelpSharpmakern.jpg

15ggemensamvinkelpSharpmakernbild3.jpg

~Paul~

Bra ide, men jag skulle vara tvungen att prova först. Jag har också lite svårt att köpa konceptet. Den där slidan är ju en stor motvikt som tar bort den där fina snabbheten och vigheten man får med en liten kniv. Fast vad vet jag, det kanske fungerar jättebra?
Tyvärr känner jag inte till någon återförsäljare inrikes. Man får handla på vinst och förlust. Det går som sagt att snäppa av slidan på ett par sekunder.

~Paul~

Jag hittade en bild på ett annat forum (archery talk) , han har smitt till några knivar , som jag tycker ser jäkligt bra ut.

Bilagor

• kniv 4.jpg
    kniv 4.jpg
    18.1 KB · Visningar: 461
  • Kniv 1.jpg
    Kniv 1.jpg
    26.9 KB · Visningar: 476

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg