Storskor..igen

Halloj.

Nu MÅSTE jag beställa mina storskor så att jag hinner gå in dem lite. Jag beställde först ett par SCARPA vega men sedan så hittade jag ett par VEGA som var billigare på en anna site. Har dock ej beställt dem än, då jag nu också har börjat titta på Koflach.

Finns det någon där ute som har erfarenheter av följande tre modeller (alla 3 är dubbla plastskor).

SCARPA VEGA
Koflach Arctis Expe
Koflach Vertecal

Dessutom så har jag hört att SCARPA har skapat någon ny modell. "Barrabes" skriver: "Vega is also available in a special high altitude version which has an improved high altitude inner"

Någon som har erfarenhet av den?

Ha de göttans...och som vanligt om det är någon där ute som vill sälja ett par i st 8 så är jag en aspirant. :)

ha de/malin
 
Varför gå över pölen...

...när det finns info här på Utsidan? Scarpa Vega finns recenserad på:

http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=38

Det som skiljer höghöjdsmodellen från den vanliga är innerskon. Ytterskon är samma. Jag har använt den vanliga innerskon upp till drygt 6000 m, och det var inga problem. Min syrra har "high altitude liners" i sina Scarpa Vega. Du kan ju maila till henne för mer info om dem:

ingegerdask@hotmail.com

Peter
 
Koflach arctis expe - plus & minus

En plastsko som nästan känns som en vanlig vandringssko - rullar angenämt på plan mark. Passar åtminstone min fot verkligt bra, och den lilla flexibiliteten i vristen gör långa uppförbackar på lutande underlag angenäma. Tyvärr ngt lös kring vrist & häl då isklättring vertikalt (trots åtstramning). Däremot jättefina på klippa, eftersom botten fäster fint och skon inte känns speciellt klumpig.

Ett stort minus: kvaliteten!
Jämfört med min sambos Asolon (med ett år mera på nacken), så syns slitaget betydligt mera på mina Koflach.
Min sko är ca 1 år gammal (använd ca 8 veckor totalt) och redan har gummikanten kring sulan börjat lossna. Metallplattan som fäster den flexibla häldelen har tagit en hel del stryk - hoppas den inte brister oväntat. Skosnörena har jag redan fått byta ut, lika så innersulan (bägge pga slitage). Innerskon är känslig för repor, och fruktansvärt hal på våta klippor, men duger som tält/stugsko. Innerskon i Vertical borde vara betydligt mera hållbar. Arctis expe däremot är verkligt varm och skön då kvicksilvret sjunker. Kan vara ganska skönt där på Aconcagua! :)

Arctis expe är relativt knepig att spänna: det gäller att få respektive sidobitar omlott. Skulle föredra ett system med plasttunga. Kanske bara smaksak.

Hoppas jag inte skrämt bort dej från Koflach, för skon är värd att prova trots allt! Men pröva även konkurrenterna. Plastskor brukar inte forma sej speciellt bra enligt foten, så köp den modell som sitter bäst!

hälsn My
 
Håll till godo, jakten på storskor är inte lätt! Speciellt inte om fötterna är storlek 36... Endast Koflach hade tillräckligt små storlekar, därav valet. Men visst har jag i övrigt varit nöjd med dojorna - de är i flitig användning.
 

Liknande trådar