Vid expeditioner använder jag för närvarande ett par Meindl Makalu Pro-kängor, vilket har fungerat godkänt vid -25 C på hög höjd. Mina remmade Grievel-stegjärn passar också bra på skorna. Dock är jag på väg mot nya äventyr i oktober och jag funderar skarpt på att skaffa mig ett par feta storskor ("plastic boots") av följande anledningar:
1. Jag har hört från många källor att storskor är varmare. Jag är inte lättfrusen av mig, med dubbla sockor i mina kängor har jag hitills inte stött på problem. För kommande tur känns det dock som om kängorna kommer ligga på gränsen, dumt att tappa tår...
2. I framtiden är det tänkbart att jag behöver skor som är fullständigt stegjärnsfasta. Nuvarande kängor skulle inte palla med vertikal klättring med stegjärn då sulan viker sig.
Sammanfattningsvis: Jag söker skor som pallar någorlunda teknisk klättring på +7 000 m höjd.
Vilken sko kan rekommenderas? Jag har sett ett gäng skor som verkar intressanta, bl a:
* Millet Everest (finns i flera varianter?)
* La Sportiva Olympus Mons
...
Sedan:
- Vad är tänkt att man ska ha på fötterna i storskorna? Ett par tunna strumpor? Sockar?
Eller är det modellberoende?
- Något särskilt att tänka på när det gäller passning stegjärn/skor?
1. Jag har hört från många källor att storskor är varmare. Jag är inte lättfrusen av mig, med dubbla sockor i mina kängor har jag hitills inte stött på problem. För kommande tur känns det dock som om kängorna kommer ligga på gränsen, dumt att tappa tår...
2. I framtiden är det tänkbart att jag behöver skor som är fullständigt stegjärnsfasta. Nuvarande kängor skulle inte palla med vertikal klättring med stegjärn då sulan viker sig.
Sammanfattningsvis: Jag söker skor som pallar någorlunda teknisk klättring på +7 000 m höjd.
Vilken sko kan rekommenderas? Jag har sett ett gäng skor som verkar intressanta, bl a:
* Millet Everest (finns i flera varianter?)
* La Sportiva Olympus Mons
...
Sedan:
- Vad är tänkt att man ska ha på fötterna i storskorna? Ett par tunna strumpor? Sockar?
Eller är det modellberoende?
- Något särskilt att tänka på när det gäller passning stegjärn/skor?