Storleken har betydelse

Halloj
Jag är i färd att införskaffa en ryggsäck i mellanstorlek, men inser att jag inte riktigt kommer underfund med hur stor den ska vara... Har tänkt att ha den till kortare turer (upp till en vecka) och kanske framförallt för stuga-till-stuga vandring. Men när man ändå håller på så kanske man ska tänka på att den ska kunn användas till nåt slags lättare "riktig" vandring.
Är det kanske mest fjantigt att köpa en 40liters rygga? man kan lika gärna använda den vanliga 30litrarn och klämma ihop det mer... det är kul med prylar, men är en 40liters användbar? eller ska jag gå direkt på 50, eller rentav 60?
tacksam för svar och tankar
/Fredrik
 
Det finns ju en årstid när förstärkningsplaggen fyller och då tycker jag 45 liter är perfekt, den fungerar även bra när en massa picknickmat skall med ut till flera.
//J
 
Bra fråga!!

Är också på jakt efter en ny 3 säsongers säck som väger lite lite liet lite ähh jag vet inte, vad väger en säck i dag?.
Jag är ute en vecka åt gången med mat, tält och allt det man behöver, inte mer.
Jag är 187 och en halv:) hur många liter behöver jag? Jag uppskattar att min utrustning väger knapt 20 kg
 
Är också på jakt efter en ny 3 säsongers säck som väger lite lite liet lite ähh jag vet inte, vad väger en säck i dag?.
Jag är ute en vecka åt gången med mat, tält och allt det man behöver, inte mer.
Jag är 187 och en halv:) hur många liter behöver jag? Jag uppskattar att min utrustning väger knapt 20 kg

Utrustningen väger 20 kg..?

Eller menar du med mat..?

//J
 
Osprey med dess praktiska detaljer

Är det kanske mest fjantigt att köpa en 40liters rygga? man kan lika gärna använda den vanliga 30litrarn och klämma ihop det mer... det är kul med prylar, men är en 40liters användbar? eller ska jag gå direkt på 50, eller rentav 60?
tacksam för svar och tankar
/Fredrik

Hrm, sök hellre en funktionell ryggsäck där du kan variera dig. På tex alpvandring eller stugtur räcker det mellan 40-50 ryggsäck. Osprey har trevliga ryggsäckar med funktionella detaljer, se länken:

http://www.ospreypacks.com/Packs/KestrelSeries/

Jonas
 

Liknande trådar