Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L?

Står i valet och kvalet av tältkamin - Winnerwell Titanium Fastfold Plus M eller L?

Tanken är att använda kaminen till ett Seek Outside Redcliff under höst och vinter. Dock inte i några extrema minusgrader. Vad jag förstått så rekommenderas L modellen till SO Redcliff men jag lutar lite åt att istället välja M för att spara in lite på vikten och samtidigt eventuellt använda kaminen till tält av mindre storlek framgent.

Har storleken i detta fall extrem betydelse eller ger M även den värme som "krävs" och nackdelen är att man istället får elda mer ofta då den brinner ut fortare?

Någon som har erfarenhet av detta då jag är helt novis gällande tältkamin.

/Micke

Hej!

Jag har en Winnerwell titankamin. Tror att det är storlek M. Har mestadels använt den till ett Luxe Outdoor Minipeak XL. Det ser ut att var ett något mindre tält än det du har/tänker på. Har aldrig upplevt att den är för liten för att värma upp mitt tält med.

Tänker som du angående vikten. Ser ut att skilja 800 gram mellan M och L!? Visst kan man lägga in mer ved i en större kamin, men när man eldar så eldar man. Jag/vi låter alltid elden brinna ut innan läggdags. De är förvånansvärt effektiva, de där små kaminerna. Går att kontrollera luftflödet både på kamindörren och skorstenen. Ser helt galet ut när den blir "glohet" och typ helt röd. Sen håller de såklart inte värmen särskilt länge pga material och godstjocklek. Med en lite mindre kastrull (de har en tendens att ändra form när de är varma, typ bli konvex på toppdelen) går det dessutom hyfsat bra att laga mat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg