Storlek på sovsäck

Hej!

Jag har sökt efter svar här men helt ärligt förstår jag mig inte på sökfunktionen, och inte hittade jag något bra svar på google heller.
Det är så här att jag är på gång och köpa en ny sovsäck då det ska vandras kungsleden snart, har funderat på en Haglöfs Slumber S3, Men frågan är ju vilken storlek man ska köpa, jag är 1.86 lång, kan jag klämma mig i den som är 1.83 eller ska jag skaffa mig en massa döutrymme i den som är 2.00 istället? vad tycker ni lite mer erfarna är bäst, är ganska ny inom detta område. Även tips på alternativa sovsäckar är välkomna, men helst svenska återförsäljare då jag måste ha grejerna någon gång på slutet av nästa vecka, vikt är inte så noga, storlek i ryggsäcken inte så noga, pris någonstans max 1500:- och liknande temperaturer som S3:an.

Tacksam för svar!:)

Jag har två Haglöfssäckar.

En Trail Lite i "normalstorlek" och en Zensor 3S lång. Båda är väl tilltagna i både längd och bredd. Jag kan sträcka ut mig helt i den förstnämnda utan att det tar emot, och i den senare drunknar jag nästan.

Köp den i normalstorlek om du handlar Haglöfs.

Det kan va gränsfall och helt och hållet beroende på hur du rör dig i sovsäcken, hur stora fötter du har etc. =)

Bästa är att prova i butik, om du kan ta dig till en XXL butik så har de Haglöfs Zensor S3 till reapris för 1549 kr. Dvs en lite mer avancerad sovsäcken för samma pris som Slumber.

Om du bestämt dig för en syntetsovsäck så är Haglöfs ett bra val, deras syntetsäckar är i världsklass.

183 räcker för mina 1.86m

Haglöfs Slumber S3, Men frågan är ju vilken storlek man ska köpa, jag är 1.86 lång

Jag är också 1.86 och hade samma fråga som dig när jag skulle inhandla en Slumber S2, men efter att ha bäddat ner mig i en butik så insåg jag att 183 säcken räcker till och blir över.

Så mitt tips är att skippa den extra vikten du får släpa på för en 200 säck (Dock är det ju alltid bäst att själv prova i en butik).

Du skall absolut provligga säcken i butik om du är tveksam till längden. En tight säck i längdled ger inte bara dålig isolering kring ex fötter och axlar, den är även klart oskön av ligga i om man inte kan sträcka sig inuti sovsäcken utan att det stramar.

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren och tipsen, har ingen XXL butik i närheten men får fösöka prova lite storlekar i någon av sportbutikerna, hittade även zensor3S för 1595 på friluftsvaror.se, har haft dålig erfarenhet av XXLs webbshop än så länge, så beställer nog hellre därifrån.. Vill ju helst inte behöva drunkna i sovsäcken så lutar åt att det blir en 1.83 lång, men som sagt ska försöka pallra mig in och prova först :)

Om du provligger i butik, glöm inte att när nästan alltid har lite kläder med sig i säcken när man man sover lajv.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
Tomas J Vilken storlek har ni på era Amerikanska sovsäckar? Bo och sova 3
hdn Storlek på M-E:s sovsäckar Bo och sova 3
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
dmchris Storlek sovsäck - hur viktigt är det? Bo och sova 5
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
jonas72 Storlek Staika Bo och sova 1
donutz WM Summerlite storlek Bo och sova 10
Brentman Sovsäck storlek?? Bo och sova 14
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg