Storlek på Lundhags

Hallå!

Det har blivit dags att skaffa nya kängor(igen!)och nu överväger jag att bryta Meindl/Scarpa trenden som jag haft dom senaste femton åren.

Nu är det Lundhags Professional som jag tittar på, men jag har lite problem med storleken.

Min fråga är:
Hur mycket krymper dom på längden resp. bredden?

Enligt Lundhags själva krymper dom ca en centimeter på längden men inget på bredden, stämmer det(enligt dig)?

Normalt sett ligger jag på 42 eller 43 och har nu provat 43 och 44 i affären och drabbats av seriös beslutsamhetsångest.

mvh
Andreas
 
Jag köpte ett par lundhags scout med normal läst för den nära satt för hårt åt runt foten.

Efter att ha gått in dem sitter de lika bra runt foten (töjde sig pyttelite på bredden känns det som) men har krympt en storlek på längden. Jag köpte en storlek för stor från början enligt rekomendation.

Kör med dubbla sockar i året runt och har inte drabbats av skoskav under tiden jag gick in kängorna.

Var väldigt noga med att prova alla sorters läst som finns till lundhags. Har du tittat på Professional 2000 high eller kanske Scout som jag har?

Prova kängorna, knyt åt och gå runt ett tag och fundera i butiken. Snör av dig kängorna och ta nästa par och gör likadant. Köp de som är absolut skönast för dig.

// EmSt
 
Det som händer med kängan är att där skons fotdel böjer sig vid gång, efter ett tag formas bestående varvid kängan känns kortare. Ta ur sulan och ställ dig på den, du bör ha minst en cm mellan tårna och sulans spets. Köp inte en känga som sitter precis när den är ny! Den kommer att ge dig problen vig vandring utför efter en tid.
Jag kan dock varmt rekomendera Lundhags Professional 2000 High.
Mvh / Erik
 
Även jag har Professional 2000 High som jag är nöjd med och kan rekommendera.
Har normalt 44-46 på olika skor, men Lundhagarna har jag 47 på. Ta god tid på dig då du ska köpa ett par skor, skäms inte för att prova 10 olika par för att hitta dom rätta för det är ju trots allt en dyr produkt du handlar.
Som tidigare påpekats ska du plocka ur sulan, sätta foten på den och sulan ska vara en centimeter för lång.

Ofodrade kängor går du sedan in första gången när dom är blöta (finns flera tips om det). Fyll skorna med ljummet vatten, häll ur, gå en promenad, låt torka.

/Ulf
 
Då jag har kalleankafötter (40 på längden,45 på bredden) fick jag hjälp i en butik (Cykel & Fjäll i Falun) att rita av fötterna på papper. De faxade sedan upp "fötterna" till Lundhags som fixade ett par Professional High som passar mina fötter. Det var med ett visst tvivel jag provade dem första gången men de sitter som gjutna.
Lundhags tar 300kr för att "fixa till" lästen så den passar och det anser jag vara väl spenderade pengar (i och med att kängan är så dyr ändå blir den "bara" 10% dyrare).
Jag kan alltså rekommendera att ta hjälp av en kunnig butik!
 
Jag tror att jag nästa gång jag ska skaffa sommerkängor kommer beställa ett par höga från Jörn (Jönkängan). Hade en vintervariant i lumpen, väldigt sladdrig och stor (regementets största tror jag (en 48:a) för att få plats med sockar, älskade den). Ett fåtal (en person) fick ut sommarvarianten......

Skulle helst prova innan jag köper sommarvarianten, med eller utan näbb (själv tror jag att det bli svart ledur och näbb för att synas på T-centralen...), men skickar man ritning på fötterna så borde det vara lugnt.. Men var ute i god tid, dom verkar ha att göra av andra trådar att döma...

Jag använder fortfarande mina Meindl Taiga Pro från -01 (kanske -02) köpta hos http://www.schuhkeller.de., Var inga problem då, (lite bök med betalning. Tyvärr fick jag ett ex. med mindre sömnadsfel, kanske för att dom fattar att jag inte kommer klaga över post, inget som ändrar funktionen...

Som jag ser det säljer såväl Lundhags och Haglöfs på sitt svenska namn...

Jag köper hellre Sv. (handsydd) kvalitet (Jörn) eller Ty. Kvalitet (Meindl), vet inget om andra .mil kängor som används i samma utsträckning som Meindl (se schuhkelles hemida, kanske kan han som jobbar för konkurrenten till Meindl uttala sig om reklamationsfrekvens... Om han får det...

Jag försökte reklamera mina första när sulan hade lossnat i tån (utan kvitto, hösten '01)... "Jag köpte dom i Arvidsjaur vårern ´99, dom har lossnat i tån, kan jag få ett par nya?" fick tillbaka ett par med liquisole i kanten.. Kan faktiskt inte klandra dom, jag skulle förhoppningsvis inte ge bort ett par nya kängor till en sån lirare själv om jag jobbade i butik...
 
Bra val

Har själv samma storlek på fötterna som dig själv nämligen 42-43. Jag har första versionen av proffessional den med nära passform. På denna har jag storlek 43 och i denna enbart en tunn yllesocka alternativt en enbart en tjock yllesocka. Har haft dessa sedan 2000 och är mycket nöjd. Trots "krympning" passar dessa perfekt. Jag har för mig att dagens modell har "normal" passform och av denna läst har jag ytterligare två par Lundhags där har jag storlek 44 som passar bra. I 44:eek:rna har jag yllestrumpor och yllesockor.

Som någon nämnt tidigare rekommenderar även jag att man ritar av sin fot och skickar till Lundhags för att få dessa skräddarsydda, har själv gjort detta på samtliga min Lundhags.

Vad gäller sommarvandring har jag efter att ha läst Lars Monsens "vilkmarkboken" testat just att enbart ha yllesockar i skorna under sommaren, detta med en "nära läst" såsom Proffessional har gett ett suveränt resultat. Prova!
 

avslutad210712

Gäst
Köpte nya Lundhags Professional 2000 High för tre veckor sedan. Köpte en storlek större än vad jag har normalt. Det enda jag gick in dem innan jag åkte upp till fjällen var några korta promenader med hunden. Fyllde lite vatten i dem två gånger. Var med viss "rädsla" jag åkte upp. Vid första bron efter Nikkaluokta hade jag lite ömt i ena stortån och var säker på jag gjort en dumhet men innan dagen var över hade det slutat ömma och det var också det enda problemet jag hade på en veckas vandring. Rekommenderar inte att man går utan att ha gått in skorna lite mer än så men mina tidigare skor såg lite slitna ut efter årets första färd så det kändes dax att byta och jag hade bara tre dagar på mig.
 
Lundhags krymper...

...men inte pá længden, iallafall inte för mig. Dæremot har mina Scandinavian Hiking blivit lite smalare...i hældelen ær det perfekt men i höjd med fræmre trampdynan har de blivit lite för smala. Men om jag gár i dem ett tag sá tænjs de ut och passar mig bra igen...om skorna státt ett tag i garderoben ett tag sá har de krympt ihop ganska mycket och ær vældigt smala! Ett skoblock lær ioförsig hjælpa mot detta.

Detta ær Lundhags största nackdel tycker jag.

Har Skandinavian Hiking smal eller normal læst? Har inte hittat ngt pá internet om det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31

Liknande trådar