Storlek på KM Njal??

Tänkte byta ut min gamla TNF goretex mot en Klättermusen Njal annorak nu när de har rea. Har läst att KM har stora storlekar men Njal finns ju bara i unisex storlekar och jag misstänker att det kanske skiljer sig från de som finns i dam och herr storlekar.

Hursomhelst så är jag 180 cm och 75 kg tung (ganska "smala" 75 kg dock) och står och velar mellan en M och en L. Tror att en M borde räcka (om jag inte ska upp i extrema förhållanden men det ska jag inte så mer än underställ och medeltjock fleecetröja kommer jag sällan att ha) men är rädd att det blir lite kort i ärmarna. Input/rekomendation mottages tacksamt.

/Claes
 
axang; sa:
...Hursomhelst så är jag 180 cm och 75 kg tung (ganska "smala" 75 kg dock) och står och velar mellan en M och en L...
M, alla gånger. Själv är jag 184/74 med långa armar och lång överkropp, och M i Njal och Einride har aldrig varit för liten, och ärmarna aldrig för korta. KM är ett av de få företag som tar i i överkant med ärmlängden, vilket är bra (hur stort problem är det med lite för långa ärmar på ett plagg egentligen, särskilt som man på de flesta plagg kan tighta åt kring ärmslutet?)

Så M räcker garanterat. Ring KM om du vill vara säker och be dem mäta på plagget. De brukar inte vara svåra att ha att göra med.
 
Förvirring

Jag är 180/80 kg. Inte fet. Jag har långa armar och breda axlar, måste ha L på Arcteryx för att ärmarna ska räcka, även om M sitter bättre på bålen. Jag kunde inte ha M på Njal, för svår att få över axlarna, så det blev en L.

Eftersom ärmarna inte har någon stropp längst ner så ska dom vara längre på Njal än på andra jackor. Det blir då lite rynk vid handleden som gör att det blir tätt trots avsaknad av spänne. Som sagt, hör med KM.
 
Medium räcker garanterat. Jag är 192 cm (på morgonen) och brukar välja XL ofta just för ärmlängden, men den rea-Njal i L jag hittade passade kalasbra, ärmarna räcker gott till cykling o skidåkning o annat armviftande.
 
Har just fått min Njal i storlek M och den sitter helt ok men skulle nog inte ha något emot att den skulle vara lite större. Främst är det i ärmarna det strama . De är lite för tajta enligt mitt tycke. Kanske är det mina svällande överarmar som ställer till problem :) Attans, ska jag byta till en L nu ???
 
axang; sa:
Har just fått min Njal i storlek M och den sitter helt ok men skulle nog inte ha något emot att den skulle vara lite större. Främst är det i ärmarna det strama . De är lite för tajta enligt mitt tycke. Kanske är det mina svällande överarmar som ställer till problem :) Attans, ska jag byta till en L nu ???
Det var som f-n. Har dock noterat att KM ändrat dimensionerna lite på sina jackor. Beställde en Einride i förra veckan, och den är betydligt mindre än den jag har (som också är i stl M) som har något år på nacken. Modellerna är lite annorlunda också, smalare axlar och kortare i midjan.
 
Stoleken har betydelse

När jag testade Njal i M så tyckte jag också att armarna var tighta. Måste altså vara att jag är så attans musklig!

Många märken ändrar storleksguiden lite då och då, t.ex Arcteryx för några år sedan och MadRock för nåt år sen. Sen finns det dom som har olika storleksmallar för olika modeller (Haglöfs, Norröna m.fl), vilket är de allra värsta. Om man inte äger en butik förståss, näthandel med såna grejor kan inte vara kul, många ilskna kunder.

Just nu är friluftsmodet tight "smidigt skuret utan onödig tyg" osv brukar det stå i reklamen. I värsta fall kan man inte böja armarna med fleecetröja under. Jättebra både på stan och om man isklättrar i varmt väder (vilket enligt reklamen verkar vara vad alla ska göra med sina vinterjackor), men dåligt om man vill kunna bylta in dunjackan under skaljackan, eller gillar att ha bra luftgenomströning. Detta gör att man ibland måste gå upp i storlek. Nåja, snart växer dom nog igen.
 
Re: Stoleken har betydelse

Vandrare; sa:
...Detta gör att man ibland måste gå upp i storlek. Nåja, snart växer dom nog igen.
Jajjemän, när vi lurade tokar köpt upp lagren av de snortighta kläderna så blir nog modet baggy igen. Ungefär som Haglöfs metod att byta modellnamn varje år (samma jacka, nytt namn)
 
Re: Stoleken har betydelse

Vandrare; sa:
Många märken ändrar storleksguiden lite då och då, t.ex Arcteryx för några år sedan och MadRock för nåt år sen. Sen finns det dom som har olika storleksmallar för olika modeller (Haglöfs, Norröna m.fl), vilket är de allra värsta.
Tycker det låter märkligt om de skulle ändra storleksmallar i parti och minut och ha olika för olika modeller.

När man konstruerar mönster är storleken alltid relaterad till kroppsmåtten, en 38:a har alltid specifika mått för midja, byst-, höft- och stussvidd. När man ritar mönstret lägger man till ett rörelseviddstillägg (eller bystviddstillägg) som varierar hur mycket vidd som finns i plagget runt om kroppen. T ex bystvidd + 12 cm.

Beroende på mode och syfte med plaggen ändras rörelsevidden. Det är i egentlig mening inte storleken som ändras.

Det här gäller för storlekar enligt 36-38-40 etc. När S/M/L tillämpas känner inte jag till att det finns någon standardisering. (Behöver jag säga att jag inte är förtjust i S/M/L?) Har man tur (tack, KM!) finns det en översättningstabell.

Även om det finns en översättningstabell är det svårt att lista ut vad rörelsevidden är utan att prova - och hur bra den passar dig!

Confused on a higher level? :)

Med vänliga hälsningar,
Aina
 
Re: Re: Stoleken har betydelse

Spöket; sa:
När man konstruerar mönster är storleken alltid relaterad till kroppsmåtten, en 38:a har alltid specifika mått för midja, byst-, höft- och stussvidd. När man ritar mönstret lägger man till ett rörelseviddstillägg (eller bystviddstillägg) som varierar hur mycket vidd som finns i plagget runt om kroppen. T ex bystvidd + 12 cm.

Teoretiskt sett: Javisst är det så! Jag har läst det i nån tidning. Men i verkligheten: nej.

Som extremt exempel äger jag 2 fleecetröjor, den ena är en Mountain equipment köpt ca -96, den andra en några år nyare Haglöfs. Bägge är lika stora, rätt normal traditionell fleecetröja. Men Haglöfsen är märkt S och ME-tröjan är XL!! Tror inte bara att det har med rörelsevidd att göra....
 
axang; sa:
Kanske är det mina svällande överarmar som ställer till problem :) Attans, ska jag byta till en L nu ???
Lätt fixat. Ananasdiet, skippa gymmet ett par månader. På köpet blir det mindre att släpa på när du ska isklättra i plusgrader i din Njal. Fast jag förstår vad du menar - jag är nog mera åt lång/smal-hållet, och då passar kanske Njaljackan bättre?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31

Liknande trådar