Storlek på kläder

Jag tittar på Fristads hemsida och för min del tittar jag på byxor i "Outdoor" segmentet.
Gillar Fristads kläder i jobbet för de har bra storlekar men det visar sig att de har olika storlekstabeller för "Arbetskläder" och "Outdoor" segment. Varför och är detta vanligt inom hela outdoorbranchen?

Exempel.
XL som arbetskläder kallas C58-C60 som arbetskläder och XL som outdoor C54

AI svarade

Storleksguider

• Arbetskläder: Storlekar för arbetskläder är ofta baserade på kroppsmått som bröstvidd, midjevidd, stussvidd och innerbenslängd. Arbetskläder är designade för att vara slitstarka och funktionella, med extra utrymme för rörelse och skydd
    1
    .
  • Outdoor-kläder: Storlekar för outdoor-kläder kan också baseras på kroppsmått, men de är ofta mer anpassade för att ge komfort under olika väderförhållanden och aktiviteter. De kan ha en mer åtsittande passform för att hålla värmen och ge rörelsefrihet
    1
    .

Men det är ju luft som ger värme, alltså luft som plaggen /tyget binder. Alltså rymligare (mindre åtsittande) byxor har mera luft mellan huden och tyget = varmare. Och på sommaren svalare eftersom lössittande byxben får luften inuti byxbenen att röra på sej = fläktar om benen.

Allt detta vet jag av erfarenhet. Inget jag läst om. Jag har lössittande byxor med fladdrande byxben, när jag står stilla vidrör benen inte byxbenstyget.
När jag rör mej känner jag inte av sommarhettan runt benen, det känner jag av när jag står stilla.

Men det är ju luft som ger värme, alltså luft som plaggen /tyget binder. Alltså rymligare (mindre åtsittande) byxor har mera luft mellan huden och tyget = varmare. Och på sommaren svalare eftersom lössittande byxben får luften inuti byxbenen att röra på sej = fläktar om benen.

Allt detta vet jag av erfarenhet. Inget jag läst om. Jag har lössittande byxor med fladdrande byxben, när jag står stilla vidrör benen inte byxbenstyget.
När jag rör mej känner jag inte av sommarhettan runt benen, det känner jag av när jag står stilla.
Håller med fullständigt. Luft är grejen.

Exempel.
XL som arbetskläder kallas C58-C60 som arbetskläder och XL som outdoor C54
Är det verkligen så att en c58 och en outdoor c54 passar på exakt samma människa som har den storleken?

Låter ju helt vansinnigt och förklaringen att outdoorkläder ska sitta åt för att hålla värmen är ju superlöjlig, för varenda byggare är definitivt i rörelse och behöver också värme på vintern.

Är det verkligen så att en c58 och en outdoor c54 passar på exakt samma människa som har den storleken?

Låter ju helt vansinnigt och förklaringen att outdoorkläder ska sitta åt för att hålla värmen är ju superlöjlig, för varenda byggare är definitivt i rörelse och behöver också värme på vintern.
När jag var i byggbranchen var alla snickarbyxor kalla, så det borde fixas till.

När jag var i byggbranchen var alla snickarbyxor kalla, så det borde fixas till.
Ja pga att alla byggkläder är säljbara utifrån att dom håller!
Outbackkläder som alla utger sej för att hålla, har inte samma press på sej att klädesplaggen verkligen ska hålla pga dom klädesplaggens livstid är bara 1 säsong och sen kommer nästa års modekollektion.

Det funkar inte så inom byggkläder!
Ett outbackklädesplagg, oavsett vilket skulle bara vara trasor och helt utslitet inom 3-6 månader om det användes dagligen inom bygg - och då av betongarbetare, betongpumpare och markarbetare!

Senast ändrad:
När jag var i klädbranschen, så var C50=M, C52=L, C54=XL
Varför dem har olika mått ska du nog fråga Fristad om, men du kan ju gå på de måttabeller de har.
Mina snickra/arbetsbyxor upplevde jag också som kalla, men att värma är ju inte deras uppgift, utan att skydda.
Luft värmer som flera sagt, därför använder jag underställ i nät närmast kroppen

Cykelkläder sitter kroppsnära, mina friluftskläder skall innan vintertid kunna härbergera både underställ och värmerlager. Det kräver en rymligare passform. Då jag sett modemedvetna gjort avkall på reservplats vilket ledde till nedrkylning, vilket orsakade avbrott för hela sällskapet.
Medekrav får aldrig dominera.

När jag var i klädbranschen, så var C50=M, C52=L, C54=XL
Varför dem har olika mått ska du nog fråga Fristad om, men du kan ju gå på de måttabeller de har.
Mina snickra/arbetsbyxor upplevde jag också som kalla, men att värma är ju inte deras uppgift, utan att skydda.
Luft värmer som flera sagt, därför använder jag underställ i nät närmast kroppen
Då vet du hur man ska tänka runt stolekstabelker. Om det står ex 100 cm midja är det kroppen mått eller plaggets mått? Förutsätter det är kroppen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
Wisentdual Storlek på ITAB:s kläder?? Kläder 7
samme83 Storlek på ITABs kläder Kläder 3
Still Alive Välja rätt storlek på Jörnkängan Antifrys Kläder 23
pelka storlek på keb trousers?? Kläder 0
perdavid Storlek på KM Frej Kläder 1
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Pär_D Storlek på byxor -kortare personer? Kläder 9
sierra10 Storlek på ryggsäck Kläder 4
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
Vräkbjörn Storlek på Klättermusen Freke Kläder 1
Polarnatt Storlek på storskor Kläder 2
henkealf Rea på dunjacka/parkas i storlek Large? Kläder 3
mipert Vilken storlek är ”rätt” på en Haglöfs Heli (skaljacka Kläder 2
axang Storlek på KM Njal?? Kläder 14
sarabackeus Storlek på damasker Kläder 2
dante Storlek på Lundhags Kläder 8
Vandrare Storlek på Meindlkängor Kläder 21
kristofer Storlek på Patagonia Drop Seat Byxor Kläder 0
grusiskon Hestra Army leather heli ski 5-fingrar - köpte för stor storlek Kläder 3
UAO Storlek KM Gere 2.0 Kläder 2
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
anteåhej KM Loke, storlek? Kläder 2
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
snuffle Meindl Island MFS active storlek Kläder 4
MAW Nokian storlek Kläder 5
LindaBirgitta Vinterjacka i stor storlek Kläder 4
scandiaca Klättermusen Gere Pant storlek? Kläder 15
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
pack Jörnkängan,storlek-mondopoint? Kläder 1
JMel Storlek Montane? Kläder 6
Runner75 Lundhags kläder, storlek?? Kläder 7
Napoleon Vilken storlek i m90-kängor? Kläder 1
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
pack Jörnkängan antifrys storlek? Kläder 6
HannaE Vadarstövlar/byxor i storlek 37??? Kläder 1
vit.kanin Ägarbyte på företag Kläder 4
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 17
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg