Storlek på kanaensare?

Jag tittar på att köpa en kanadensare till familjen (2 vuxna och 2 barn) och har lutar åt en Ally 16,5. Men jag funderar på om det är rätt - planerat användningsområde är
-Dagsturer och helgturer med familjen
-Veckotur i t ex Rogen med familjen
-Längre turer i norra skandinavien, dock bara två utan barn.
-Möjligen samma turer i norra delena av skandinavien själv, men faktiskt osäker om jag är av det rätta virket...

En Ally verkar lättstuvad (bor i radhus utan möjlighet att förvara en kanot) och jag får själv lätt upp den på taket på bilen (ja in i bilen också när jag tänker på det :) i motsats till en plastkanadensare som väger 40kg.

Försöker jag få in för många egenskaper i samma kanot? Är den för kort för de två första punkterna? Jag vill hålla nere vikten och storleken för att det ska passa de två sista punkterna också. Tror det finns en 17,5 modell också. Har någon några erfarenheter/klokheter att bistå med?
Mvh Fredrik

Jag hade en traditionell glasfiberkanot på lite över 5 meter och en bit över 40 kilo som tog upp hela trädgården vid förvaring, bor i radhus. Det krävdes dessutom 2 pers för att få upp den på biltaket och åkte jag iväg själv till nån sjö så var det en pina för kroppen att få den till vattnet.
Jag sålde den och köpte en Ally 15´DR och vilken skillnad, tjoohoo..! Den här kan ju till och med en unge bära iväg med.
Nu paddlar jag ensam med min hund och då är den här storleken helt perfekt, jag monterar inte sitsen i fram utan där är det gott om plats för jycken.
Förvaring i trädgården, ja den här tar också plats men inte lika mycket och jag har den uppfälld hela sommaren för jag är för lat för att fälla ihop den.
Men när man gör det och rullar ihop den i sin packsäck så får både kanot och packning plats i bagagen på min V40 och nu under vintern så står säcken i förrådet.

Men som du frågar och beskriver så skulle jag nog satsa på en större 16,5 eller 18 om hela familjen plus packning ska med.

Jag tänker inte tävla om vilken kanot som är den bästa, det är väl som med allt, var och en får ha sin egna favorit. Men till de fördelar som jag upplevt med min Ally är just att den väger under 20 kilo så jag har inga problem med att ta den genom skogen mellan sjöarna, det längsta lyftet hittills var på 1,8 kilometer. Jag har ingen vagn eller kärra för en sån går inte att köra i skogen ändå.
Sen har vi det där med lagning, inget jag har behövt göra ännu, men om olyckan ändå skulle vara framme så funkar det med lim och laglapp eller silvertejp.
Allyn har stor bärighet, över 300 kilo på min 4,5 meters vilket märks om man är ensam i kanoten eller inte har nån packning, den flyter som ett löv på vattnet. Det kan vara lite klurigt om man är ovan paddlare eller om det blåser mycket, men i gengäld så får man en kanot som svarar på minsta paddeltag. Jag personligen tycker att den är otroligt lättmanövrerad till skillnad mot glasfiberkanoten som jämförelsevis kändes som en pråm.
Och sist men inte minst, den går att fälla ihop, så när säsongen är slut så ställer man den i klädkammaren.
-Om jag vill sälja min Ally, nä aldrig i livet:)

Skall ni få plats med 2 vuxna och 2 barn, bör kanoten inte vara kortare än 5 meter, gärna lite längre. Så jag skulle föreslå den längre Allyn. Är kanoten för kort får man inte plats med packning, om man skall ha med sig barn.
Min egen långfärdskanot är 562 cm lång, ett stripbygge som väger 30 kg, men då är det ställbara sitsar och fotstöd som ökat vikten med ca 5 kg.

Svante

Det finns massor av fina kevlarkanadensare som är lätta. Som vanligt gäller det att bestämma sig för vilket som är det viktigaste användningsområdet och köpa utifrån det. Att försöka hitta något som är bra till allt innebär ofta att den inte är bra på något istället...

Två stora tillverkare som har massor av modeller och mycket läsvärt på sidorna:
http://www.clippercanoes.com
http://www.wenonah.com

Två bra sidor att besöka:
http://www.opencanoe.se
http://www.songofthepaddle.co.uk

Om du bor i radhus så finns det ofta möjlighet att hissa upp farkosten under takutsprång eller i taket i förråd/garage. Eller så gör du så här ;-)
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44752&set=lp

Tack för tipsen! Jag börjar väl inse att jag får kompromissa bort något så jag kanske får se efter en minst 17-17,5 Jag minns att senast vi paddlade använde vi en old town discovery senast, förra sommaren, den var trevlig, men det är väl den vikten jag refererar till - 38 kg. Gott om plats dock, men barnen växer ju...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
Anvib Storlek på torrdräkt Paddling allmänt 9
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
torger Paddelbladets storlek spelar ingen roll? Paddling allmänt 10
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg