För handsprickor (gul och blå camalot) kan du lika gärna klättra i gympaskor
Jag föredrar Mythos, men jag har även använt Moccasym i Indian Creek. Jag kommer inte ihåg helt säkert vilken storlek jag hade (och jag har ingen möjlighet att kolla upp nu) men jag är säker på att de var 44 eller 45, förmodligen 44. Jag har 43 i vanliga gympaskor och 42 på gröna anazasi för skandinavisk trad.
För ren sprickklättring har jag 43 på Mythos (men mitt nästa par blir nog 42.5), jag har 40.5 på Miura för väggklättring.
Jag tycker du skall köpa skorna på en riktig butik, där du kan prova dem. Köp de tajtaste som du kan ha där tårna fortfarande är raka. Enklaste sättet att kontrollera att tårna inte böjt sig är att be en kompis eller butiksbiträdet att ställa sig på din fot, för så känns det ganska precis att köra in fötterna i en splitter och vrida om.
På fingerstack till tunna händer spelar faktiskt lite roll vad du väljer för modell på skorna. Det viktigaste är förstås att skon inte har bananformad läst, men även märke kan spela roll. Jag får en hel del döda utrymmen om jag kör i moccasym, medan mythos har ungefär samma form som min fot. För andra är det tvärtom. Ännu en anledning att prova innan du köper. När man köper tajta skor så fyller foten så att säga ut de döda punkterna.
I Indian Creek behövs inte hightops för knytnävs och kaminsprickor (friend #4 och uppåt). Klippan är så snäll att de räcker med skyddet man får av sockar i skorna, särskilt om man tejpar upp sockarna.
För fingersplitters spelar det ingen roll vad du har för skor, fötterna går ändå inte köra in
Ja just det, en sak till: Om du har lite halvdan precision när du kör in fötterna så äts eventuella skosnören av på ett par replängder.