Storlek betydelse eller inte ???

Hej på er ..

Jag o mina vänner skall norrut i augusti för att knata kungsleden 45 mil. Dock skall vi inte använda stugor och sådant utan tälta och släpa med oss allt från början inkl mat. Så vi skall vara ute i 14 dagar och inte proviantera på vägen.

Jag har en haglöfs sho-sho 6000 rygsäck och undrar om den är för liten och jag måste köpa ny? Och vilken jag i så fall skall köpa.

// Johan
 
14 dagar och bära allt så bör man nog ha större ryggsäck. Om du tittar i forum Transportera http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=7 så har det varit mycket diskussion om större ryggsäckar, som vanligt går det en skiljelinje mellan ram eller softpack. Sedan finns det många tillverkare. En begagnad ryggsäck kan många gånger vara ett bra alternativ eftersom det är många som köper en stor ryggsäck och sedan inte använder den så mycket, så de kan vara i mycket bra skick.
 
Störst tröttnar först

Storleken har betydelse!
I alla tider har man fått oss att tro annat men en mindre säck är skönare.
Så är det bara! (ok, den stora säcken och den lilla är av samma kvalitet osv)

Jag skulle inte köpa större utan satsa slantarna på frystorkad mat.
Beror så klart på vad du har för grejor, stort&tungt tält, världens största Trangia osv.

Jag gick 14 dagar med allt med en säck på 50 (48 stl M?) liter. Då satt det sidofickor på som ökar den volymen lite och delade gemensam utrustning med min flickvän.
I övrigt ingen extrem utrustning eller bantning över huvud taget.

Tänk så lätt säcken är när du närmar dig sista dagen...
 
jag gick själv kungsleden sommaren -01. Detta tog mig 19 dagar och använde mig av haglöfs alaska. Den får plats med 90 liter och den var riktigt full i början men den blev ju allt lättare ju fler dar som gick. Sov aldrig i stugor utan använde mig av tält...har svårt att tänka mig att få plats med allt i en 60 liters...men alla packar ju olika och om ni dessutom är flera stycken så...
lycka till!

/magnus
 
Storleken

Hejsan,

Använder mig utav Viktor 60/70 liter. Den räcker för mig gått och väl under 14 dagarsturer.
Det är lite tungt att bära med all mat första dagarna trots att vi använder oss utav enbart frystorkad mat. Mat vill man aldrig ha för lite utav. Jag kompromissar istället kläderna. Behöver du verkligen 14 par kalsonger? Tvätta upp lite istället.
Lycka till.

Henrik
 
Sovsäcken utanpå

Hej

Jag brukar ha en 80 liters på tvåveckos sommarturer och tycker det funkar bra, lätt och packa och allt. Men jag tycker att du skall satsa på ett bra kompressionsfodral till din sovsäck som också är vattentätt. Då kan du ha sovsäcken utanpå i början på turen när den är fylld med mat och sedan i slutet på turen får du plats med den i ryggan. Då spar du de 2500 kr samt att du får en lätt och smidig rygga, ett plus är också att sovsäcken har ett extra vattenskydd vilket de inte kan ha för många

Lycka till

Per
 
Den största biten av kapad volym tycker jag inte är maten utan om du inte har en liten och mycket komprimerbar sovsäck satsa på det i första hand. Samt som någon föreslog lämna några kallingar o lite extra onödiga kläder hemma. Hans
Ps LYCKA TILL Ds
Gott tips pulvermos tar mindre plats än pasta ochn ger mer portioner till volymen.
 
Storlek: 41-106.5 liter...

Det behövs inget beslut alls: Titta på http://hikinghq.net/gear/moonbow_gearskin.html#Construction - variabel storlek 41-106.5 liter, 500-800g vikt.

Säljarens hemsida (http://www.moonbowgear.com/1trailgear/1Custom packs/Gearskins/gearskin.html) är inte precis professionell, men jag blir deras förste europeiska kund och testar den.

Det finns några recensioner på http://www.backpackgeartest.org/reviews/Packs/Frameless Backpacks and Day Packs/Moonbow Gearskin/

Mvh, Lukas
 
Re: Storleken

Henrik79; sa:
Hejsan,

Använder mig utav Viktor 60/70 liter. Den räcker för mig gått och väl under 14 dagarsturer.
Det är lite tungt att bära med all mat första dagarna trots att vi använder oss utav enbart frystorkad mat. Mat vill man aldrig ha för lite utav. Jag kompromissar istället kläderna. Behöver du verkligen 14 par kalsonger? Tvätta upp lite istället.
Lycka till.

Henrik

Ett bra motiv att nte gå över 70 liter är naturligtvis just att fundera
över vad som är värt att ta med. Jag har gjort upp med dumma
fördomar, t ex särskilda lägerkläder och lägerskor. Jag byter bara
närmast kroppen. Men jag har mycket kvar att fundera på,
eftersom redan 18 kg är i mesta laget för en tiodagarstur.
När jag gymnastiserar ryggen varannan timme så
är den rejält stel och hoptryckt.

il C.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jalanjalan storlek på en ihopvikt fjällkarta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe Prioritering vid tältköp, vikt eller storlek? Fjällvandring 10
mnen Vilken storlek på ryggsäck Fjällvandring 14
Hybarts Storlek på ryggsäck Fjällvandring 18
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
Nordgren Storlek på ryggsäck? Fjällvandring 77
CyberJunkie Vilken storlek på ryggsäck har du?? Fjällvandring 66
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10
pal2 Betydelse Rádunjàrga Fjällvandring 6
Lorre2 Storlekens betydelse Fjällvandring 9
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 310
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0

Liknande trådar