Storkåsa/matkåsa

Min gamla träkåsa saknar en storebror och jag är nu på jakt efter en en storkåsa/matkåsa i trä. Någon som vet vart man kan få tag på en?

Ju större en trä eller vivelkåsa blir, ju större rörelsekrafter kommer i den och chansen för att den spricker ökar mer än propotioenligt. Så sa min gamle slöjdlärare när jag som yngling vill karva mig en matkåsa. Senare tiders frågande hos goda hantverkare har bekräftat vad han sa. Nej du nån 5 dl kåsa gör då int ja...själv har jag funnit att äta direkt ur kokkärlet dög på 1700-talet och gör det idag. En pryl mindre.
//J

Anledningen till att kåsor spricker är ofta slarv från användaren och jag har sett tillräckligt många fina storkåsor för att veta att de håller. Att äta ur grytan går väl an när man är själv, mem har man kompisar så är det trevligt om alla slipper äta ur samma gryta.

Nja jag samlar på stora skålar av vivlar, därav jag tror nog inte att det bara handlar om användarhanteringen utan oxså om att det är svårt när drag och svällkrafter adderas. Men du bär själv din trevnad.
//J

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg