Storhjulingar

Är det någon som provat 100mm. hjul
hur är skillnaden mellan 5st.84or kontra 4st. 100mm.
Tack på förhand
Sorpa.

Har aldrig testat 5x84 men bytte från 4x82 till 3x100+1x84 (andra hjulet är mindre) i våras. Inte så mycket för att bli snabbare utan för att se om större hjul sliter mindre på knäna på Stockholms halvtaskiga asfalt.

Jag är nöjd. Trots att jag har hårdare hjul nu än förut känner jag av vibrationerna något mindre och asfalt av något tveksam kvalitet känns mindre hård nu än förut. Usel asfalt är dock fortfarande usel asfalt. De större (och hårdare) hjulen rullar också lättare och jag håller litet högre hastighet nu än förut, men för mig var det inte huvudorsaken för bytet. Vad skillnaden mellan 100mm och 5x84 är vet jag däremot inte...

/Roland

100 hjul ska svälja ojämnheter bli lugnare gång, blir tyngre att göra tempoökningar blir högre än 84 hjul vilket blir lite sämre balans.
84 är helt kanon dessutom vid blött underlag ger det bättre grepp eftersom fler hjul dvs fler fästpunkter mot marken.

K2 Radical 4x100

Har idag köpt och testat K2 Radical 4 x 100. I jämförelse med mina Salomon Vitesse 5 x 84 upplever jag en del skillnader.

K2 var definitivt behagligare på dålig asfalt. Det är också lättare att svänga med dem t ex då jag bromsar genom att köra "slalomsvängar". Bromseffekten blir dock lite mindre än med Salomon och detta märks även då jag "plogbromsar".

Jag kollade tiden på en standardrunda och upplevde att prestandamässigt var K2 och Salomon likvärdiga. MEN nu är jag ju inte inkörd på K2-grejorna så möjligen har jag en del kvar att hämta på prestandasidan.

I en test i den tyska tidningen "Skate-in" fick dessa K2 de bästa testresultaten som en utmärkt och prisvärd Fitnesskridsko.

Jag kanske återkommer när jag testat dem ordentligt

Leif N

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg