• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Storebrors-paranoia

Jag fick just ett mejl från Amazon.com med en rekommendation om att köpa en karta över Kilimanjaro. Grejen är att jag precis har börjat söka fakta kring berget, då jag tänkt åka dit. Dock har jag inte sökt på Amazon, eller därtill relaterade sidor. Av denna anledning undrar jag om det hela bara är en slump? Visserligen står det i mejlet att jag får förslaget pga. att jag köpt en annan klätterrelaterad bok för länge sedan, och det har hänt att jag har fått mejl med förslag på andra berg tidigare.

Men tajmingen var bara för bra. Kan det vara så att Amazon på något sätt är kopplat till Google, och att Amazon fick reda på att jag nu söker fakta om Kilimanjaro, och vips fick jag lite "lägligt" detta erbjudande? Eller är jag bara paranoid?

Finns det andra med likande erfarenheter, med "lägliga" erbjudanden från t.ex. Amazon?

Mvh /Joel
 
Företagen lagrar cookies som ibland undersöker våra surfvanor så visst kan det vara så.
Det betyder ju inte att amazon kan läsa av en cookie från google utan vidare.
Låt mig säga såhär: Om amazon fått info om vad du googlat på så har det antingen skett med googles hjälp, genom något säkerhetshål i browsern eller med någon form av spionprogram.

Båda företagen känns alldeles för etablerade för att ta risken att göra något i den stilen.