Heh, jag håller med er en smula Anders o Anders. Det jag kan se som är "grejjen" med tjejkvällar/-träffar i mansdominerade sporter är väl att vissa tjejer drar sig för att gå dit och testa på när de vet/anar att det kommer vara en massa killar där. Har inte personligen några större problem på det viset, men det kan göra skillnad mellan att en viss tjej testar en grej, eller inte. Killar har, vad jag vet, inget större emot att vara där det finns gott om tjejer ;D.
...
Jag djävulskt för, bilder tack!!
I kvinnodominerade miljöer finns lika mycket tolkningsföreträde och oskrivna regler. Det KAN ju vara så att även vissa killar har problem att gå dit, men du kommer aldrig se någon killsatsning där. Några bilder lär du knappast få se, annat än i komedin Allt flyter.
Nej, jag vill inte se en massa likadana killsatsningar. Det räcker med att vi som är normbrytande får tåla att allt inte är som vi är vana vid, samtidigt som de som dominerar miljön är öppna för andra uttryckssätt och metoder. Jag kräver inte att sömnadsmiljön ska anpassa sig efter mig, men hävdar min rätt att sy friluftsprylar och kläder på mitt sätt, istället för klänningar och broderade kuddar.
Vilket leder in på lite halmslöjdande....
Som jag ser det: GGH är ett "privat" initiativ av ett gäng tjejer som gillar att klättra. GGH är inte startat av klätterförbundet, inte heller av någon sorts statlig instans. GGH Tvingar ingen tjej att vara med på deras arrangemang, och inte heller påverkar dom aktivt någon att inte vara med i mer "grabbiga" sammanslutningar.
Det är alltså ett helt frivilligt initiativ som några klättrare har tagit.
Min poäng är att om man nu är driven att skapa en bättre miljö för kvinnliga klättrare att utvecklas men tycker att GGH gör på fel sätt så har man två val: Antingen går man med i GGH och förändrar nätverket, eller så startar man ett eget initiativ som kanske förslagsvis varvar isklättring med knyppling för båda könen..
....Eller så skriver man ett tröttsamt och lite nedklankande inlägg på ett internetforum..
Hela ditt första stycke är saker jag aldrig kritiserat någon för. Halmdockor. De har all rätt att göra en tjejklubb. Jag reflekterade över att det finns en massa tjej-ditt och -datt, men ingen kill-dito i andra sammanhang. Det är speciella teknikdagar för tjejer och tjejmusikdagar på ungdomsgården. Tjejer anses alltså inte själva kapabla att bara köpa sig en gitarr och börja lira, som killarna får göra. Och killar som vill knyppla kan givetvis själva gå och köpa sig käglor, nålar och en dyna. Tjejer ska lyftas och curlas medan killar anses klara sig själva. Känns mer 1911 än 2011.
GGH är bara en förlängning av det. Och skulle någon starta en killklubb i knyppling skulle de antagligen också ifrågasättas, av fler än mig. Vad är det för speciellt med killar som knypplar? Varför behövs en exklusiv klubb för det? Känns det 2011?
Till stycke 2. Innan du kräver en bättre klättermiljö för tjejer måste du nog visa att det behövs. Klättring är både social och individuell. Det finns stort utrymme för egen stil och eget uttryckssätt (utom just i trad-sportdiskussionen) och hålla på på sin svårighetsnivå. Få regler om man bara klättrar för sin egen skull. De klättrare jag mött är synnerligen öppna och trevliga människor som välkomnat alla nybörjare oavsett kön. Har aldrig hört ett negativt ord om klättrande tjejer. På klätterkursen i Frankrike var vi två killar och fem tjejer! Och det var det vanliga mönstret enligt instruktören. Tjejerna i GGH kanske har en annan bild av klättervärlden?
Nej, jag kan inte gå med i GGH och förändra. Det är ju hela grejen, att jag enligt dem är utesluten att inspirera nya tjejer till isklättring pga mitt kön. Oavsett hur bussig och jämställd jag må vara.
Nedklankande är man bara om man placerar sig över nån. Jag ställde mig bredvid och ifrågasatte.