Stora killar behöver stora kastruller!

Tre grabbar, ett fjäll. Matdags: kanske nåt smaskigt med lite färskvarulyx i början på turen, kanske frystorkat framåt slutet. Trangiat, drivet med finfin effektiv gas är en utmärkt plattform för att en utemåltid av festkaraktär, men nu kommer det; abret. Kastrullerna känns för små. Vi vill koka mycke pasta, eller mer potatisvatten, eller tre paket frystorkat samtidigt, eller...

Vi behöver mer kastrull, men inte två kök. Nån som drabbats av samma problem?

Jag är alltså på jakt efter en större kastrull som passar ovanpå ett trangia, men vanliga kastruller kvalar naturligtvis ut sig av viktmässiga skäl. Dessutom ska den ju passa i de små kastrullhållarflärparna... och det lär den ju inte göra. En helt runbottnad wok kanske? Av tunn alu? Men en sån går ju sen inte att ställa ifrån sig? Eller finns det större kastruller som passar? Hur har ni löst detta med storkok?

mvh

Stefan
 
StefanN; sa:
En helt runbottnad wok kanske? Av tunn alu? Men en sån går ju sen inte att ställa ifrån sig?

Hemma kan en rundbottnad attiralj var ostadig, men i många skogar är det väl tvärtom? Naturen är ju inte så rätlinjig som vår artificiella verklighet...

(Är Gud vänsterhänt?)
 
Värme

Problemet med Trangias 4,5 liters ovanpå köket är att brännarlågan har dålig kontakt med kastrullbotten om du bränner gas, fotogen eller bensin.

Därför föredrar jag själv en extrahög Trangiakastrull som har botten på nomala höjden med flärparna i nedre läget när det skall kokas pasta. Ett annat alternativ är att ta bort det övre vindskyddet och placera kastrullbotten på tre bultar som skruvats fast i under vindskyddets horisontella plåt.

Detta finns beskrivet i en tidigare tråd.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15353

Thure
 
Re: Värme

thureb; sa:
Problemet med Trangias 4,5 liters ovanpå köket är att brännarlågan har dålig kontakt med kastrullbotten om du bränner gas, fotogen eller bensin.

Därför föredrar jag själv en extrahög Trangiakastrull som har botten på nomala höjden med flärparna i nedre läget när det skall kokas pasta. Ett annat alternativ är att ta bort det övre vindskyddet och placera kastrullbotten på tre bultar som skruvats fast i under vindskyddets horisontella plåt.

Detta finns beskrivet i en tidigare tråd.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15353

Thure

JA! En extrahög trangiakastrull! En sån vill jag ha! Finns, såvitt jag kan se, inte på Trangias hemsida, så det är nån sorts piratprodukt du pratar om? Skulle man man möjligtvis kunna få reda på var detta lilla mirakel skulle kunna gå att få tag i?

Lösningar i stil med montering av större kastrull på skruv (den andra tråden) tilltalar mig mindre; effektförlusten av att ta bort övre vindskyddet blir ganska stor så fort det blåser lite. Jag vill lita på lösningen hela turen, inte vara hänvisad till det-funkar-om-vädret-är-bra-tänket.

Patrics stekhäll ser ju fin ut, men duger knappast till kok. Ser dessutom misstänkt tung ut...

mvh

Stefan
 
Re: Re: Värme

StefanN; sa:
Patrics stekhäll ser ju fin ut, men duger knappast till kok. Ser dessutom misstänkt tung ut...

mvh

Stefan

hrm.. användare av Trangia-conteinrar brukar inte vara så viktmedvetna, det finns murikka wokar oxå som är lätta(om man pratar i Trangia termer) och kan användas för kokning.. fördelen med en wok är just att värmekällan skall centreras under woken..
 
Re: Re: Värme

StefanN; sa:
JA! En extrahög trangiakastrull! En sån vill jag ha! Finns, såvitt jag kan se, inte på Trangias hemsida, så det är nån sorts piratprodukt du pratar om? Skulle man man möjligtvis kunna få reda på var detta lilla mirakel skulle kunna gå att få tag i?

Jag köpte den direkt från Trangia för ett par år sedan efter ett telefonsamtal. Jag har för mig att jag hittade den någonstans på webben också men minns inte om det var på Trangias egen hemsida.

Thure
 
Finns på hemsidan

Verkar finnas två lite större kastruller / kittlar.

En på 2 liter och en på 2,5 liter. som ser ut att gå ner i vindskyddet på trangiat.

Det finns även ett större på 4,5 liter men det får stå ovanpå.

kolla in på hemsidan

http://www.trangia.se / produkter / så ser du de olika alternativen.

Kolla under Läger och scoutkärl och campingsatser.

tipset från Trangia är att man kan lägga stormköket inuti 4,5 liters kitteln.

Kan man inte lämna in sin stora kastrull till någon som kan svetsa aluminium. Då kan man ju modifiera efter eget tycke. Man kanske kan höja kanten med 10 cm.

Det blir ju några liter till.

/Mattias
 
Re: Finns på hemsidan

Kilroy; sa:
Verkar finnas två lite större kastruller / kittlar.

En på 2 liter och en på 2,5 liter. som ser ut att gå ner i vindskyddet på trangiat.

Det finns även ett större på 4,5 liter men det får stå ovanpå.

kolla in på hemsidan

http://www.trangia.se / produkter / så ser du de olika alternativen.

Kolla under Läger och scoutkärl och campingsatser.

tipset från Trangia är att man kan lägga stormköket inuti 4,5 liters kitteln.

Kan man inte lämna in sin stora kastrull till någon som kan svetsa aluminium. Då kan man ju modifiera efter eget tycke. Man kanske kan höja kanten med 10 cm.

Det blir ju några liter till.

/Mattias


2,5-liters kastrullen går inte ner i vindskyddet på trangia 25 (det stora). Däremot passar 4,5-liters kastrullen bra ovanpå. Tyvärr har man då ingen nytta av vindskyddet, vilket innebär att det tar en full spritbrännare (45min?) för att nå kokning under vindstilla förhållanden. En 2-liters gryta (vet inte om den passar) ger bara 2.5 dl mer än standard - knappt lönt. En högre kastrull hade säkert varit det bästa allternativet. Ett kök med löst vindskydd fungerar bra med en större gryta.
//Anders
 
Varför trassla med Trangiaköket om du vill använda kastruller som köket inte är anpassat för?

Med en fristående brännare som Easyfuel, Omnifuel mfl och fristående vindskydd ökar ens urval av kastruller.

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Varför trassla med Trangiaköket om du vill använda kastruller som köket inte är anpassat för?

Med en fristående brännare som Easyfuel, Omnifuel mfl och fristående vindskydd ökar ens urval av kastruller.

Raskesven

Tja, när jag har investerat i en gasbrännare till Trangiat vill jag gärna bygga vidare på den plattformen. Dessutom har alla i gänget lika kök, väldigt praktiskt då man är ute störrre sällskap osv.
 

Liknande trådar