stora framväskor

Jag cyklade ner till Hamburg här i sommar och hade då enbart mina gigantiska Karrimor-väskor hängande på lowrider på framhjulet, för det lärde jag mej på 80-talet att det var bra för stabilitet och viktfördelning. Det har åxxå funkat bra tycker jag, men jag ser aldrig några andra ha den lösningen numera, alla har bakväskor och eventuellt ett par små framväskor. Det finns säkert en logisk förklaring till detta och det kan säkert någon förklara för mej, för det är väl ingen modenyck kan tänka. En nackdel med mina väskor är att de gärna tar i trottoarkanter om man kommer för nära.

Stora väskor fram

Jag har ett par stora väskor på pakethållaren bak och ett par små fram (ej low-rider), men eftersom det verkar som om min cykel har för kort hjulbas för mina fötter så slår lätt hälarna i bakväskorna. Kanske kan jag justera detta något, men det verar bli en aning tight ändå.

Kanske skall jag som du ha de stora väskornn fram istället! Det kanske löser mitt problem för de små lär ju inte störa mina hälar lika mkt...

Blir det dock inte lite svårstyrt med så mkt tyngd fram? Kanske kan man se till att ha allt tungt packat baktill i de små väskorna.

Tack för tipset och lycka till själv!

/Stefan

PS: Lite bra cykellänkar: http://www.myax.se/?path=1-42&mod=top

PPS: Jag hade tänkt ge mig av och cykla lite långt i år, men det har mest blivit segling, vilket inte är så dumt det heller. Jag får nog användning av mina cykelväskor vad det lider...

Jag har Agus bakväskor både fram och bak, av just den anledningen att speciella framväskor känns för små. Min frampakethållare är dock inte av lowrider-typ, utan en något högre sittande variant med en hylla ovanför hjulet (perfekt för sovsäcken). De tyngsta väskorna har jag fram och har aldrig kännt någon instabilitet, vilket man gör med all packning bak. Däremot har jag knäckt en lowrider på 30 mil, men den måste ha varit felkonstruerad.

/Erik Carlsson
http://cykelsemester.eurotourism.net/

Svårstyrt blir det inte, åtminstone har inte jag upplevt det så. Men mera tungstyrt blir det och svårare att hinna med snabba pareringar så det gäller att ha ögonen med sej. I branta uppförsbackar och extremt låg fart kan det ibland bli väl vingligt, men i god fart går det som på räls. Har dessutom aldrig haft ett ekerbrott trots att jag kört på mycket ojämna vägar med maximalt lufttryck i däcken. En annan nackdel är att det blir ganska krångligt att få upp grejer ur väskorna när de sitter på cykeln.

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg