Stoppa fästingarna

I år verkar dom vara fler och envetnare än någonsin-fästingarna. I förra veckan plockade jag bort 12 stycken en dag efter att jobbat i 7 timmar i en hallänsk lövskog. Någon som har bra ideer hur man skall undvika dom. Jag har försökt att täta till kläderna så mycket som bara möligt, men dom kryper in i alla fall, främst i byxlinning och vid halsen vad det verkar som. Har fått stopp på inkrypning via ärmarna sedan jag börjat med handskar och tumgrepp på tröjan

Våtdräkt

Jag var idag ute och letade en oöppnad fallskärm (ägaren överlevde tack vare reservfallskärm) i vass med vatten/lera upp till knäna. Nästan helt ”klädd” i våtdräkt men händerna och huvudet blev hårt ”angripna” av mygg, getingar, knott, trollsländor och vet i 17 var det var.

Tyvärr är det väldigt svettigt att gå omkring i våtdräkt och plumsa i lera, och inte blev det mindre jobbigt av att få fajtas med allehanda insekter.

Per

Om du använder högskaftade skodon som kängor och drar åt byxbenen med remmar, använder tunna handskar, jacka som hänger ner nedanför byxlinningen så inte de fästingar som kryper på jackan till slut hamnar i byxlinningen, så är det inte mycket mer att göra. Går ju inte i värmen att kapsla in sig helt.

Viktigt är att kolla kroppen varje kväll. Brukar ta lite tid för borreliabakterien att komma över från fästingen. Undvik att trycka på fästingen så inte maginnehållet sprutas in. Det är där borreliabakterien finns hos fästingen. De gröna små "kofötterna" är bra att ta bort kräken med.

Raskesven

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg