• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stolpe på tomt

Har gått totalt bet på att hitta info på nätet och vänder mig nu till utsidans breda läsarkrets...

Har köpt ett radhus under produktion. På det som nu blir min tomt står det sedan tidigare en lyktstolpe som belyser en cykelväg. Även på planskissen är denna stolpe inritad. Någon som vet hur man ska bära sig åt för att med lagliga medel bli av med stolpen från min lilla plätt? (alternativen med rondell, skärbrännare o.dyl sparar jag som sista utväg). Kan jag ställa krav på att stolpen ska flyttas?
 
Ledningsrätt?

Kolla med din lokala lantmäterimyndighet vad som sägs i fastighetsregistret kring ledningsrätt och/eller servitut.

Har fastigheten en "last" i något av dessa avssenden så kan du inte göra mycket. Saknas det däremot dokumenterad rätt för ledningsägaren (kommunen?) att ha stolpen på din tomt bör du å din sida ha rätt att begära flyttning av stolpen.

Beroende på var i landet du bor får du vända dig till kommunens lantmäterikontor eller det statliga lantmäteriets länskontor.

De 40 största kommunerna i landet har egen fastighetsbildningsmyndighet och därmed ansvar för att fastighetsregistret hålls ajour.

/torbjörn
 
Re: Ledningsrätt?

tobbedj; sa:
Kolla med din lokala lantmäterimyndighet vad som sägs i fastighetsregistret kring ledningsrätt och/eller servitut.

Har fastigheten en "last" i något av dessa avssenden så kan du inte göra mycket. Saknas det däremot dokumenterad rätt för ledningsägaren (kommunen?) att ha stolpen på din tomt bör du å din sida ha rätt att begära flyttning av stolpen.

Beroende på var i landet du bor får du vända dig till kommunens lantmäterikontor eller det statliga lantmäteriets länskontor.

De 40 största kommunerna i landet har egen fastighetsbildningsmyndighet och därmed ansvar för att fastighetsregistret hålls ajour.

/torbjörn

Tack för svaret (visste jag kunde lita på Utsidan)
Menom fastigheten har en sådan last borde det väl framgå av tomtkontraktet? eller är det något jag är skyldig att kolla upp på egen hand innan jag skriver på? Får nog lov att kolla upp mer om detta...

/Ulf
 
umevargen; sa:
Har gått totalt bet på att hitta info på nätet och vänder mig nu till utsidans breda läsarkrets...

Har köpt ett radhus under produktion. På det som nu blir min tomt står det sedan tidigare en lyktstolpe som belyser en cykelväg. Även på planskissen är denna stolpe inritad. Någon som vet hur man ska bära sig åt för att med lagliga medel bli av med stolpen från min lilla plätt? (alternativen med rondell, skärbrännare o.dyl sparar jag som sista utväg). Kan jag ställa krav på att stolpen ska flyttas?

Är stolpen inritad på planskissen så är nog ledningsrätten ordnad också, men kolla ändå upp det hela. Det låter konstigt att kommunen inte tagit till plats för lyktstolpar när dom skapade planen. Jag antar därför att tomten fanns där före cykelvägen var påtänkt (?)

Sista utvägen är den vanliga: Money talks.

/BAX
 
Re: Re: Ledningsrätt?

umevargen; sa:
Men om fastigheten har en sådan last borde det väl framgå av tomtkontraktet? eller är det något jag är skyldig att kolla upp på egen hand innan jag skriver på? Får nog lov att kolla upp mer om detta...

/Ulf
Glömde..
Det borde, om mäklaren är lite professionell, framgå av kontraktet. Annars borde det åtminstone stå att du själv skall kolla upp dylika saker.

/BAX