Stövlar som inte håller ?

Nått ja inte begriper mig på är varför moderna stövlar bara håller ett par säsonger?! Oberoende om de kostar 500, 800, eller över 1000kr, och oavsett märke håller de max 3 säsonger, däremot köpte ja för många år sedan ett par militärstövlar på öb för dryga hundralappen, som var från 1979, de höll tätt i 10 år!!

ja delbor i skärgårn å använder stövlarna året om, men INTE när ja jobbar i skogen med vedhantering eller dylikt grovjobb,

vad är er erfarenhet?

ps ida köpte ja ett par halvhöga för 49kr på jula (halva priset då de har nåt jubileum) de skulle inte förvåna mig om de håller 5 år :) ds

Har väl haft mina Le Chemau i 6 år nu, det måste vara något sådant. De håller fint än. De första tre åren använde jag dom extremt ofta men nu använder jag oftare och oftare kängor även ute på myrar och dylikt.

Hur tar du hand om dina ?

Mvh / Johannes

TS påstår att "alla märken" har dålig hållbarhet, jag känner ju inte så många som verkligen testat +20 olika märken av stövlar! Dessutom skiljer det säkert mycket i kvalitet mellan olika modeller

Gammal är äldst

Mina Nokia börjar väl närma sig 20år snart still going strong!! Mina gamla militärstövlar är 35 år och helt utan anmärkning trots flitig användning. Då är att märka att jag inte gör något som helst underhåll. Sen har jag haft några Tretorn men det företaget verkar mer intresserade av aktiekursen än stövlarna...

Har väl haft mina Le Chemau i 6 år nu, det måste vara något sådant. De håller fint än. De första tre åren använde jag dom extremt ofta men nu använder jag oftare och oftare kängor även ute på myrar och dylikt.

Hur tar du hand om dina ?

Mvh / Johannes

ja tvättar dom då å då med ljummet vatten å smörjer in dom med glyserol eller skofett, Le Chemau har ja funderat på men de gräver djupt i penningpungen, men det är nog väl bara Rolls-Roys stövlar som gäller,

ja har nu för andra gången reklamerat de senaste euro-hunt-tracker, de höll 1 år, kanske får ja ett par nya igen?

Är det GUMMI-stövlar eller "plast-stövlar"?

Jag kan tänka mig att stövlar i riktigt gummi håller bra, men frågan är om inte de flesta stövlar som säljs idag är av plast och inte gummi?

ja, å ju mer gummi av bra kvallitè desto dyrare stövlar, men mina har mest gått upp i skarvar/limningar, ska bli spännande å se va dom säger om min reklamation nr.2!

Mina Nokia börjar väl närma sig 20år snart still going strong!! Mina gamla militärstövlar är 35 år och helt utan anmärkning trots flitig användning. Då är att märka att jag inte gör något som helst underhåll. Sen har jag haft några Tretorn men det företaget verkar mer intresserade av aktiekursen än stövlarna...

Håller fullständigt med att Nokias stövlar håller längre än de flesta andra märken och modeller! ...varma är de också!

Mina nuvarande stövlar som jag haft/har till fjällvandring, fiske, skogspromenader, biltvätt, båtupptagning, dvs det mesta är köpta 1991 (!) och av modell Nokia Topi. Fortfarande felfria och hela:)

Appropå stövlar så hade jag ett par svarta Nokia Tuura som var mig kär. Tydligen så fanns det andra friare som också hyste varma känslor för mina stövlar ty de försvann.

Efter några år så blev jag med ett par stövlar kallad Viking Rec, eftersom ägaren skulle slänga dessa och jag var flytthjälp. De är så bra. De har löstagbart foder i form av filtstövel. Dessa använder jag i mina Lundhagskängor också. Jag förstår inte varför inte vår fantastiskt fria marknadsekonomi inte fattat vad bra löst filtfoder är. Jag vill påstå att filtfoder i kängor och stövlar är Guds gåva till mänskligheten tillsammans med kokkaffe. Och en lille därtill, inte att förglömma...

håller helt med! heter det inte "ladder" eller liknande? uppe i norr,
fodrade stövlar har ja aldrig förstått mig på*, de är ju så svåra att torka om man plurrar, ja har "ladder" åxå inne i stugan* med ett par tunna ullstrumpor innanför, å fryser aldrig eller blir fuktig,

*förutom rena vinterdito vid kallgrader
**dragig 1700-tals stuga

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg håller friluftslivet att gå mot ett klass samhälle. Allmänt om friluftsliv 231

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg