Störtlopp off-pist, hur?

Har en hytta på Dovrefjell i Norge dit vi brukar åka på Påskarna och göra toppturer. En vacker dag när solen jobbade och vinden tagit semester skulle vi göra den årliga bestigningen av Snöhetta. Som vanligt satt de flesta norrmännen i en snödriva vid foten av berget och solade.....(dettta verkar vara ett fenomen som uppstår endast vid detta berg).
Hur som helst, toppen nådd. Äta, sola, slappa, fota. Sen utför. Jippiie!
Incidenten: man har en ganska lång väg att åka på platten innan man kommer fram till berget. Så på nervägen tänkte vi att vi skulle åka störtlopp dom sista hundra metrarna så att vi skulle slippa staka oss så långt på platten. Jag ställde mig i "normal" störtlopps-ställning. Full fart, hornen i pannan! Tyvärr så råkade det hända sig som så att det plötsligt tog tvärstopp i den tröga djupsnön. Vilket innebar att jag gjorde en ENORM störtdykning med näsan före i snön. Mitt framför dom norka grabbarna som satt i bar överkropp och solade och drack Rignes. Jag försökte göra mig så onsynlig som möjligt och stakade mig där ifrån.

Det är ju lite problematiskt med lös häl och lös trög snö + störtlopp. Hur hade jag kunnat undvika denna förnedrande situation? Någon som har erfarenheter eller tips?

/Strutsen

Skönt att det är fler än jag som tar emot sig med näsan.

Jag skulle hålla fram ena foten som i en telissväng och samtidigt försöka krypa ihop i någon sorts skita-ute-i-snön-ställning.

Du får nog bättre råd om ett litet tag;)

/BAX

Jag har faktiskt testat att sätta fram ena foten som i en telissväng. Fast jag har så dålig balans när jag inte svänger. Så då har jag ramlat på örat istället:)

Håller med föregående. Bak med arslet. Om du kör fram den ena skidan så glöm inte att även lägga vikt/kontroll på den bakre annars blir det garanterat skäggrodel!

Eller skaffa Twin tips och åk baklänges! ;)

Slasksnö

Japp, i vårsnö är det bara att pressa bak och upp med framskidan så flyger du över alla slaskpucklar och annat i din väg:

wet-snow.jpg

Bild från Gränsen i Maj...

Snakeposition!!

Stå i telisställning men belasta 40/60 så att vid eventuellt stopp så tar man ett kliv framåt och byter frontben...

Äta snö!

Hallå,

jo det finns ju olika aptit på snö, en del vill ha den lätt pudrad och kall andra hårdare och slaskigare.

Näe skämt och sido, att komma in i slasksnö vid störtloppsåkning är nog ingen bra ide, jag provade på snökanonsnö i Vassfjellet i vintras och det blev en tryning att flina åt i heisen. Det är väl bara att gjädjas så länge man inte gör illa sig eller någon annan. Att bjuda på en praktvurpa från söte bror är väl nåt vi får bjuda på ibland, många norrmän är ju inte så styva på telisar konstigt nog.

Oj oj nu är det bara 31 dagar kvar till det är skidpremiär för lilla mig. Hoppas ni alla redan har fått er lite snö under belagen.

Ha de / Kalle

Re: Äta snö!

TelisKalle; sa:
Oj oj nu är det bara 31 dagar kvar till det är skidpremiär för lilla mig. Hoppas ni alla redan har fått er lite snö under belagen.
----------------------------------------------
Va avis jag blir! Själv har jag inget planerat ännu? Hur är det förresten norrut? Finns det gott om vitvara eller? Någon som vet?

/Kristian

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg