Störst skillnad

Jag har nu granskat en hel del trådar om framförallt tält, liggunderlag, multi-fuel kök, sovsäckar och ryggsäckar. Har nu beställt det mesta också, förutom en extra dunsäck och en extra rygga ;)

Nu till mitt påstående:

Jag anser att skillnaden är väldigt liten i sortimentet kring sovsäckar. Priser, kvalitet och prestanda verkar nästan identiska. Att köpa en Marmotsäck istället för en Western Mountaineering gör ingen skillnad.

Att köpa tält, kök och ryggsäckar ökar dock skillnaderna och störst är det väl i tältlägret, där det finns så annorlunda konstruktioner. Kök har börjat skilja sig en del med nya tekniker och kastruller och framförallt kvalitet.

Liggunderlag är ju hugget som stucket.

// Jocke

Jag tror generellt inte att det skiljer så mycket mellan grejor, som mellan inställningen till dessa. Vill man och kan man så hittar man t ex många lätta tält (<2,5kg för 2 man) eller många lätta regnkläder, men om man har inställningen att det är "bättre" med ett Goretex-ställ (vikt >kilot) och t ex en Windstopperfleece, ja då är man snart uppe i två kilo, där en mer viktmedveten kanske tar ett lätt regnställ (400g tot) och ev en vindjacka (100-200g till).

Det finns många viktbesparingar man kan göra bara genom att tänka efter lite, och i exemplet ovan så är varken regnstället eller vindjackan dyrare än sina tyngre alternativ, tvärtom. Om man däremot väljer en Marmot Ion Jacket på 85g eller en Montane Featherlite på 80g (eller så, minns inte exakt), gör inte så stor skillnad...

Liknande trådar

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg