Försiktigheten i inlägget innan är att Traginabrännaren är med största sannolikhet klarar 21 bar med fullt uppskruvad gaskran eftersom det är brottgränsen på engångscampingtuben, men den är inte anpassad för 30 Bar med fullt öppen gaskran som en ren propantub kan uppnå innan säkerhetsventilen på tuben löser ut då den inte är testad mot detta eftersom ren propan normalt inte fins som campinggasoltub med 7/16-gänga - ja tills sievert 2206 och 2208 dök upp...
_Förmodligen_ håller trangina brännaren mycket väl för detta, och många gånger till i tryck men så länge ingen här eller någon annan stans har provtryckt en sådan tills det börja läcka så kan vi inte anta att den tål mer än 21 Bar med god säkerhetsmarginal.
Visst kan man prova med propan om man är försiktig och låter gasvredet sköta trycket mot brännaren så att slangen aldrig får (för) hög tryck när man har hög tubtemperatur på propanet (> 30 grader C), men jag tänker på andra ändan in i gasvredet hur den ev. hemmagjorda adapterns som gängas fast där med kanske gasolgummislang med full flasktryck från propantuben beter sig - kryper slangen ur den nippeln eller man lyckas köra hål på slangen med någon kniv etc. medans man tillagar mat med öppen eld så vill inte jag vara i närheten.
Det var nog mest detta jag hade i tankarna när jag skrev inlägget.
Är man gasolkompetent och kan riskbedömma vettigt samt minimera verkan (läs små mängder gas i smal slang som kan röra sig snabbt , kranar som man snabbt kan dra åt... ) av en ev. olyckshändelse, som man dessutom kallt räknar med kommer att hända förr eller senare och vet vad man gör då, så finns det ingen hinder att exprimentera.
Man får tex. tänka på att det är en del dragkraft i en slang med ca 1 cm^2 innerarea och det måste slangklämman/krimpningen hålla för även vid 30 bar övertryck - mao. så skall man kunna hänga i slangen med full kroppsvikt utan att den kryper av slangnippeln och att man verkligen testar detta! - det är den typen av tänk man måste ha hela tiden när man bygger saker utanför ramarna - man är sin egen certifieringsperson åt sig själv sas.
---
Jag har provat med just Sievert 2206 (har inte sett någon 2208 ännu, men heller inte letat aktivt) och det fungerar så bra att det förmodligen finns som alternativ när man vet att man skall vara ute när det är riktigt kallt, jag är heller inte främmande i tanken att när den är tom att fylla upp tuben med propan igen - tuben ifråga är definitivt säkrare att ha ren propan i än vilken standard campingasoltub som helst - men se till att ha någon form av filter/bommullstuss i slangen mellan adaptrarna då det är ibland en massa skräp som kommer med flytande gasolen från de blåa påfyllningsbara tuberna och kan göra att ventilen i engångsflaskan börja läcka...
---
Kan/vågar man sig på att hårdlöda med silverlod så kan man göra en del roligt med kopparrör mot diverse kopplingar. Kopparrör ala bromsrör i mindre dimensioner håller för ett par hundra bars tryck så man kan göra hyffsat trycksäkra prylar med detta - dock bör man provtrycka allt hembyggt med minst 1.5 ggr högsta tänkta arbetstrycket med vatten/olja och tex. en fettspruta som tryckpump - det knepigaste är nog att hitta en manometer som klarar långt över 20 Bar tryck ... återigen självcerfiering då man har sin hälsa och kanske liv som insats om det går riktigt tokigt