• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stockholm på 16 timmar (som 19-åring).

Jag behöver tips i följande scenario:

Ett gäng unga tyska studerande som aldrig har varit i Sverige förut.
De är 19-21 år gamla.
De kommer fram i Stockholm C en fredagkväll kl. 20 och lämnar Stockholm
C dagen därpå kl. 12.
De har läst svenska i en termin och är mkt nyfikna på Sverige och
Stockholm och tänker uppleva staden under hela natten och på
lördagförmiddagen. Utan att övernatta resp. sova.

Om ni tycker det här låter ganska förryckt håller jag fullständigt med
er. Men det kommer att äga rum på exakt detta sätt och fastän jag inte
hittade på det känner jag mig ansvarig för att det blir bra.

## Den viktigaste frågan är: ##
Vilka ställen finns det där man kan uppehålla sig sent på kvällen resp.
tidigt på morgonen även om man bara är 19 år gammal?
På vilka ställen är det säkert att man kommer in som 19-åring?

Jag är mkt tycksam för tips och hjälp!!
 
Ujuj. Det är många ställen som man inte kommer in på i sthlm som tonåring. Men kanske centralstation är öppet på småtimmarna? seven-eleven? Mcdonalds?
 
Centralstationen och McDonalds? Du har aldrig festat i Stockholm hör jag :p

Mina kunskaper är rostiga men att hålla igång hela natten med elever mellan 18-20 år på kungliga musikhögskolan var inga problem kring millennium. Tip Top var på den tiden öppen till 3 på morgonen. När jag kollar på http://www.nattoppet.se/ så finns det flera ställen öppna till 03 för 18åringar.

Fördelen med att vara på nischade ställen som Tip Top är dock att det brukar vara hyfsat enkelt att hitta en efterfest om man inte nöjt sig vid klockan 3. Om man vill köra ett säkrare kort skulle jag dock rekommendera att börja tidigt och sedan plana ut med att käka runt 4 tiden tills stan börjar vakna igen.

Har man dessutom särintressen som Urban Exploring och Geocaching är ju 04-08 på en söndag morgon helt idealiska tider!
 
Nattöppet-sidan skulle ha hjälpt oss enormt, tipset kom tyvärr två dagar för sent. Tack andå!!!! I alla fall bra att veta.

Det blev faktiskt några ganska trista timmar på olika McDonalds- och Burger-King-filialer och på centralstationen.

Vi kom senare fram än planerat pga strul med flygbussarna. Var i Stockholm först kl. 21, sedan handlade vi och åt på McD på Kungsgatan. Folk fick ganska överraskande för sig att inte betala inträde, därför kom klubbar inte på fråga - oavsett ålder och klädstil.
Vi promenerade nerför Drottninggatan, kryssade lite genom Gamla Stan, nådde Södermalm, gick upp på Katarinahissen och var ca. 00.30 vid Mosebacketorg.
Vi hade tänkt att gå på ett ställe där, men det visade sig att de också tog inträde. Tja, inträde, se ovan. Vi fick ett tips av en vänlig dörrvakt att det fanns flera lämpliga pubar alldeles i närheten, runt hörnet, på Götgatan. Vi gick ditåt och det var ett bra tips, äntligen såg vi något som liknade nattliv i traditionell bemärkelse. Folk på gatan, allmän uppsluppen stämning. Det fanns gott om ställen som teoretiskt hade varit hur bra som helst, problemet var nu bara att klockan var kvart i ett och de höll på att stänga allihopa.

Mina följeslagare blev smått chockerade, klockan ett, det är liksom den tid där de brukar börja sitt tyska krog/pub/klubb/disko-nattliv eller åtminstone dess mest aktiva fas.

Stämningen blev inte direkt bättre, det var ganska kallt och vi ville äntligen in någonstans och sätta oss och/eller dansa och uppleva nattlivet inifrån, så att säga.
Kl. kvart över ett hittade vi ett ställe som tog bara 50 spänn inträde och som hade öppet till kl. två. Dessutom var åldersgränsen vid 20 år. Det var klart att detta var vår sista chans. Dörrvakten var antingen inte så bra på matte eller hade helt enkelt lite överseende med ett gäng frusna tyska turister, i alla fall kom vi in, betalade 50 spänn för 45 minuter där inne. Den tiden var verkligen rolig! Men kl. två stod vi igen på gatan och det började en odyssé genom olika snabbmats-filialer fram till kl. fyra. Sedan kryssade vi tillbaka genom Gamla Stan och Riddarholmen, förbi Stadshuset som öppnade kl sex, tillbaka till centralstationen.

Så var det.