• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Stilla vatten?!

När jag var på hamburgerstälelt MAX för ett tag sedan såg jag att man kunde välja mellan kolsyrat och "stilla" vatten. Helt uppbenbart rör det sig om en anglicism, eftersom icke kolsyrat vatten heter Still water på engelska. Att det förekommer anglicismer är väl inget nytt eller ovanligt, men jag reagerade faktiskt extra mycket denna gång, eftersom "stilla" vatten för mig som utemänniska är förknippat med något negativt. Stilla vatten ska man helst undvika att dricka!

Tyvärr har jag sett liknande formuleringar av flaskvattentillverkare. Bruket med "stilla" vatten känns bara helt fel. Därför tänkte jag att vi kan föreslå alternativa ord, ifall det finns någon vattentillvekare som läser här på Utsidan. Några varianter man kan tänka sig är: Icke kolsyrat, kolsyrefri, bubbelfri. Fler förslag?

Eller är det bara jag som är en överkänslig, konservativ språkpuritan?

Mvh /Joel
 
Faktiskt extra roligt att det är just MAX, den norrländska svenska kedjan, som använder detta uttryck. Eftersom de har en skylt med "Kolsyrat" bredvid skulle ju helt enkelt "Vanligt" funka tillfredsställande men det kanske inte låter så sexigt.

Det ryktades också att MAX hade bestick till sina hamburgertallrik när de fortfarande var ett norrländskt fenomen men den traditionen verkar de inte ha tagit med sig söderut.
 
Det ryktades också att MAX hade bestick till sina hamburgertallrik när de fortfarande var ett norrländskt fenomen men den traditionen verkar de inte ha tagit med sig söderut.

Där jag bor får man i alla fall en vek plastgaffel om man köper potatisgratäng till sin hamburgare på Max.
Per
 
Till sjöss skiljer man på sjövatten och färskvatten.
Talar man om kust och sjöar blir det saltvatten, bräckvatten och sötvatten.
Ska man precisera renheten blir det dricksvatten.
Inom läkemedelstillverkning har man även destvatten, PW (purified water) och WFI (water for injection).

Sen har vi kranvatten, källvatten som lämpliga alternativ.
På restauranger där man önskar ta betalt för allt, använder dom INTE uttrycket "kranvatten".

thomas
 
Inom industrin har vi DI och avjoniserat vatten. Destillerat vatten och vattenglas, plasmavatten. Vattenfall dödar vattenfall och i Afrika dör människor av vattenbrist. I Polen sa man för att svara på frågan "bez gas" vilket på Svenska blir, inte helt korrekt men ändå, "utan kolsyra." Så har det hetat så länge jag minns och det är ju inte så länge.
 
Faktiskt extra roligt att det är just MAX, den norrländska svenska kedjan, som använder detta uttryck. Eftersom de har en skylt med "Kolsyrat" bredvid skulle ju helt enkelt "Vanligt" funka tillfredsställande men det kanske inte låter så sexigt.

Det ryktades också att MAX hade bestick till sina hamburgertallrik när de fortfarande var ett norrländskt fenomen men den traditionen verkar de inte ha tagit med sig söderut.

Ojojoj, nu slog du an några känslomässiga strängar i mitt norrländska hjärta. Det är sant att MAX har bestick till sina skrovmål, så länge man är i Norrland. Faktum är att jag kan gå in på en Max-restaurang i Norrland och peka ut vilka som är norrlänningar, och vilka som inte är det. Norrlänningar äter med bestick.

En annan rolig anekdot är att McDonald har bara blivit utkonkurrerad, obs! inte samma sak som att tvingas stänga ned pga. allmän överetablering av hamburgeställen, i Luleå och Umeå. Det var Max och Frasses som konurrerade ut dem. När McD sedan skulle försöka återetablera sig, så hade de stora reklamkampanjer där man förklarade att denna gång hade man med sig bestick. För det var en av de brister man hade identifierat sedan tidigaren. Andra svängen gick det bättre för McD, då det fanns ett större underlag i och med studenterna.

Tyvärr, verkar bruket att äta med bestick helt ha försvunnit hos Max söderut, men dagar när jag känner extra mycket hemlängtan brukar jag be om bestick, bara för att få vara mig själv en stund.

Sedan kan jag berätta att vi norrlänningar faktiskt är riktigt stolta över våra hamburgerkedjor MAX och Frasses. När vi diskuterar vem som gör de bästa burgarna, så existerar inte ens McDonald eller Burger King osv.

Mvh /Joel
 
Nostalgi

Första gången jag fick be om bestick till min hamburgare var på Mc i Gtb som 19 åring. Hade dessförinnan aldrig ätit en hamburgertallrik utan bestick på Max lr Frasses uppe i Piteå och Luleå.
Nu för tiden äter jag dock med händerna förutom när jag är uppe i mina gamla hemtrakter
 
Ojojoj, MAX har blivit lite mainstream men fortfarande bäst av storkedjorna. Kommer från Lule(å) och burgare efter hockeyn i Delfinen var en höjdpunkt. På den tiden drack man en läsk till jul, påsk och skrovmålet och lördagsgodis åts enbart på lördag.

På 70-talet serverade MAX "float", CocaCola med glass i. Jäkligt gott vad jag kommer ihåg. Inte så norrländskt och jag har nog inte sett float sen dess.

EDIT: det var i alla fall inget jä*la hittepå med gubbar och färgad grädde i Luleå utan rätt och slätt en kula vaniljglass i colan.

88be_1.JPG


PS. Håller fullt ut med att stilla vatten låter helt skruvat. Språket är på väg to hell enligt min uppfattning men man får väl acceptera och gilla läget.
 
På 70-talet serverade MAX "float", CocaCola med glass i. Jäkligt gott vad jag kommer ihåg. Inte så norrländskt och jag har nog inte sett float sen dess.

Oj fanns MAX så tidigt, och Frasses hade jag aldrig hört talas om.

Cola Float är en modern variant av Rootbeer Float som jag fattat det. Båda två skall vara rätt populära i USA. Kultfakta är i Fringe när Dr. Walter Bishop blir utsläppt från mentalsjukhuset och det han längtat mest efter som inspärrad är just Rootbeer Float.

Jag har ätit båda varianterna och tycker det är en höjdare.

Joel: Trodde du var Dalmas men du är i exil där bara alltså.
 
På 70-talet serverade MAX "float", CocaCola med glass i. Jäkligt gott vad jag kommer ihåg. Inte så norrländskt och jag har nog inte sett float sen dess

Nåt som jag spisat på "Ugglan" i Arvidsjaur. Kanske sent 70 ev tidigt 80. Men defintivt inte norrländskt. = )

Norrlänningar äter med bestick.
Sidotecknad, som aldrig bott utanför Lappland, trodde förstås sig vara norrlänning men nu blev jag osäker...? ;-P

Men det är klart, inget blir lika bra som "bara salt-peppar-lök" på Öberga Gatukök i Arjeplog (saligt i åminnelse och dessutom Sibylla, och palt på torsdagar!).
Dock fanns det en tid när man kunde äta blodpalt + renkött (dvs "lappkok") på Frasses i Arjeplog på onsdagarna. Svårslaget.
Burgarna på macken i Åmsele, samt dess like på Nalovardo, är av högsta klass. Dessutom utan "still water".

Ska vi nu hävda att någon snabbmatskedja är "norrland" blir det väl Big Boy (som inte finns söder om Sundsvall) och Korvgubben (eller makkara ukko som de renläriga tydligen säger).

Humor: Minns någon lulebo insändaren i NSD angående McDonalds nyetablering i början på seklet?

Snacka om att glida ifrån ämet. = )