Sen några år är mina turskidor ett par Åsens Amundsen, med snabbfäste för korta stighudar. Jag har inte åkt med stighudar innan jag skaffade dessa. När jag pratar med folk om stighudar säger de flesta att de är bra även i nerförsbackar, då de bromsar lite lagom. Men det är inte alls min upplevelse. När jag åker utför så bromsar det ojämnt, det hugger och släpper. Så det är mest otäckt att ha hudarna på utför.
Det är ju inga problem att sätta på hudarna inför en lång, jämn stigning och sen ta av dem. Men ofta är det ju mer blandat, mest uppför men några kortare nerförsbackar här och där, och då kan man ju inte hålla på och ta av och på hela tiden.
Är det någon som vet varför det blir så? Kan stighudarna vara för korta eller för långa, eller är det något annat som är fel?
Bromsar det jämnare med hellånga stighudar?
Det är ju inga problem att sätta på hudarna inför en lång, jämn stigning och sen ta av dem. Men ofta är det ju mer blandat, mest uppför men några kortare nerförsbackar här och där, och då kan man ju inte hålla på och ta av och på hela tiden.
Är det någon som vet varför det blir så? Kan stighudarna vara för korta eller för långa, eller är det något annat som är fel?
Bromsar det jämnare med hellånga stighudar?