Stighudar

Hejsan!
Mitt problem ligger i att jag ska på fjälltur i påsk. Till dess ska jag inskaffa ett par stighudar och jag undar vilken bredd som är nödvändig.

Måtten på mina skidor är:

90-60-80

Är det midjemåttet som gäller eller kan/ska man skära de efter form. Skulle ett par 70 mm hudar räcka?

Hur stor skilland är det mellan olika hudar i form av glid och fäste?

Tack på förhand!

Olle

På dina måttangivelser verkar det vara fråga om alpina skidor, eller alpina turskidor -inte rena dalkryparskidor mao. För toppturer med visst inslag av flackåkning, kan du skära till hudarna så att de täcker hela belaget, men lämnar ca 2-5 mm synlig stålkant. I fram -och bakändan gör det väl inget om skinnen inte täcker belaget lika mycket. För några år sen hade du fått hålla till godo med raka 55-60 mm skinn och det funkade ju då.

/K

Det är alpinskidor som jag ska använda till flackåkning. Men jag kommer även knata upp på någon topp ibland. Så att köpa ett par 68 mm hudar är ingen dålig investering?

Hur skulle det påverka om jag skar i hudarna. Blir glidet sämre då?

Jag har hört talas om någonting man lägger på hudarna när det är vårslask ute. Är det någonting att ha, isåfall vad är det?

Jag har ingen större erfarenhet av flackåkning med alpina prylar, men till din fråga om att shapa, skära till skinnen har jag aldrig hört talas om något försämrat glid. Strävan för toppturer är idag, enligt min mening, att tillskära skinnen så de täcker hela skidans belag, utom några mm vid stålkanten. Detta underlättar när det är hyffsat brant och du går på skrå. Mer skinnyta mot snön helt enkelt. Utförs med bäst resultat genom att du klistrar fast skinnen, något förskjutet och sedan skär längs skidan. Sedan flyttar du skinnet så du får liknande förskjutning åt andra sidan och skär återigen längs skidan -voila dina skinn ser ut att vara fabriksgjorda till just dina lagg! Annars kan man ju klippa/skära på fri hand, det gjorde jag på mina första skinn och det funkar också, men blir ju inte lika tjusigt.

/K

Tackar för svaret. Då har jag koll på det. Nu till en annan fråga.

Mohair vs. Syntet vs. någon blandning?
Vad är det för fördelar/nackdelar med materialen?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg