Sthlm - Norrtälje

En variant

Cykelspåret från Stocksundsbron till Arninge. Inte rakaste eller snabbaste vägen men ganska trevlig.

Sedan blir det mer biltrafik, men det funkar tycker jag: Arningevägen till rondellen i Vallentuna, höger i rondellen och sedan Angarnsvägen till Angarn, därefter vänster mot Brottby. Gamla norrtäljevägen från Brottby till Norrtälje.
 
Ett par tillägg

Cykelspårets skyltning är usel i Hägernäs, så där behövs det lite lokalsinne och gärna en karta. Det är viktigt att du är på västra sidan av E18 när du lämnar Hägernäs. Där finns en liten grusväg som går till Arninge.

Första biten av Arningevägen är ganska otrevlig.
Passera Arninge centrum på cykelvägen som går parallellt med Kundvägen i stället. När Kundvägen slutar tar du vänster, och komner så småningom ut på Arningevägen där vägrenen är bredare och trafiken har minskat något.

Det finns andra sätt att ta sig till Vallentuna där man kan ansluta till Angarnsvägen. Jag hinner inte skriva något nu, men sök lite här eller på Vätternsrundans diskussionsforum t.ex.
[Ändrat av GunnarH 2004-06-03 kl 06:48]
 
En variant: Från Vallentuna cyklar du grusvägen norr om Angarnssjön (förbi Seneby) till Vada, därefter norrut förbi Ekskogen - Björkholmen - Malmby - Smedsmora - Asplund (där du kan göra en avstickare till Rimbo och fylla depåerna...) - grusvägen ned till gamla Norrtäljevägen som man sen följer till slutdestinationen. Vackert! (Desutom kommer du då förbi fågelsjön Angarnssjön, och de gamla kungshögarna vid Vada.)

Kan nog tänka mig andra varianter också.

/ G
 
Från Arninge kan man cykla över Svinninge och Åkerberga upp till Brottby. Det går även att köra längsmed stora vägen från Arninge-Ullna golf till Åkerberga, men det är inte så trevligt att cykla på den vägen pga biltrafiken.
Roslagleden är ett alternativ om man vill köra MTB. Man kör på Roslagleden borta vid Woody och Baby-björn i Danderyd.
 

Liknande trådar