Sthlm - Bergen på cykel

När skall du cykla? Antar att det rör sig om sommartid. Det finns ju inte så väldigt många vägar om du skall cykla hyfsat rakt. Väg sju över Hardangervidda är väldigt fin sommartid. Du lär få brottas med en hel del husbilar och annat men det kan det vara värt. Sträckan från Sverige och upp mot Gol och Hol är väl inte så jätteintressant. I Sverige tycker jag att det är trevligt att försöka följa någon av de utmärkta (och utmärkta) cykellederna som finns. Det finns ett par jättefina böcker att låna på biblioteken om dessa leder. Rekommenderas. Lederna är ju lagda för att man skall få en behaglig cykeltur utan allt för mycket bilar och tråkiga sträckor. De är ju givetvis lite längre än den vanliga bilvägen med ofta värda det!

Om du vill ha lite kul draghjälp under din resa kan det vara en idé att ta reda på när Bergenbanloppet går av stapeln. Det är en löpstafett mellan Oslo och Bergens Handelshögskolor och går under ett par dagar på våren. En riktig folkfest som går på de vägar där du troligen kommer att hojja fram.

Lycka till med planeringen!
 
Sthlm - Bergen

Tack för det snabba svaret. Du har helt rätt, det är augusti månad som är aktuell. Jag har nog tänkt mig en lite nordligare rutt till gränsen. En vecka dit och sen flyget hem.
 
För att slippa de tyska husbilarna över hardangervidda kan man cykla samma väg som tåget går, över Finse mot Voss, dit går det endast cykelväg och tåg. Jag tror vägen är den samma som vei 7 fram till en bit efter Geilo. Fast att inte ta längre tid på sig på vestlandet med de vackra fjordarna och fjällen tycker jag är lite synd.

/Martin
 
Håller med! Att passera Finse (den högsta punkten på tågsträckningen är väldigt fint. Underbar natur skall man kanske inte "stressa" igenom. Men om man nu skall cykla långt och fort kan man ju lika gärna göra det där det är vackert? :)
 
Friskt vågat

Ja jag tänkte köra 20 mil/dag med en styrväska på racern. Jag körde Sthlm - Öland t.o.r i somras 113 mil på 6 dagar, så 100 mil på 1 vecka ska nog gå bra.
 
Härliga vyer

Jovisst det vore kul att kunna stanna längre men när man har familj så.... Jag tänkte annars att om man cyklar ungefär 8 timmar om dan och startar tidigt på morgnarna så hinner man ju se en del. Jag körde telemark-tours i år i semestertempo så jag fick se en hel del vackra platser.
 
Med racer ska du nog inte cykla över Finse. Visserligen är grusvägen bra (den slits inte av bilar), men kortare sträckor kan gruset vara bortspolat och då blir det rätt stenigt...
 
Grus!!!

Grus är inte favoritunderlaget direkt, och att släpa sig dit med mtb känns inte sådär lockande heller. Men det är klart att det finns en hel del platser på vägen att kolla in. själv tycker jag att Rjukan är ett riktigt höjdarställe.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gaban Cykla Bergen-Sthlm Långcykling 1
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Anette Grinde Bästa cykelbutiken i Sthlm Långcykling 1
ingridm resesällskap sthlm-malmö augusti Långcykling 11
hannulan Cykelaffär Sthlm Långcykling 10
Flyrib Cykelväg Sthlm-Vaxholm Långcykling 9
hannulan Sthlm - Göteborg Långcykling 8
Exupérance Cykelaffärer i Sthlm Långcykling 12
StefanP- Bra cykelverkstad i sthlm? Långcykling 4
Everard Sthlm - Polen - transport av en cykel Långcykling 0
RichardXVI ruttförslag sthlm-arvika Långcykling 2
Swedish Berman sthlm - zaragoza Långcykling 1
Swedish Berman Sthlm - Norrtälje Långcykling 4
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
sunshine Vägval Sthlm-Mora? Långcykling 10
Andrez Cykelverkstad i sthlm? Långcykling 1
tobbe.m sthlm-malmö Långcykling 12
Carpetride cykla Sthlm-Jönköping Långcykling 2
Motionscykling i Sthlm Långcykling 3
prnilla Mountainbikespår Sthlm Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
monnes Jönköping - Bergen (Norge) Långcykling 6
DownUnder81 Sykle fra Bergen til Stockholm - Mai 2010 Långcykling 2
PierreOdengard Bergen mellan Polen-Tjeckien Långcykling 9
millediablo Vägen till Bergen Långcykling 3
Straightline Sykkeltur Alta - Bergen Långcykling 4
pgy Narvik - Bergen - Oslo - Malmö Långcykling 3
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9

Liknande trådar