Var förbi fjällstationen här i dagarna och det var intressant att se den totala obryddhet som rådde. Visst fanns det någon skylt här och där, handsprit och markeringar i golv men ingen verkade bry sig nämnvärt över det.
Vidare har man inte gjort något för att minska soffor eller andra åtgärder för att få folk att hålla avstånd.
Bryr sig STF mer om att tjäna pengar efter den dåliga våren än att faktiskt ta till åtgärder som myndigheter förespråkar? Ni andra som varit där senaste tiden vad säger ni?
Hej Johan och tack för viktig återkoppling!
Jag vill börja med att återge att de anpassningar vi vidtagit på Kebnekaise för att följa Folkhälsomyndighetens direktiv, har vi gjort i samråd med Miljö -och hälsa på Kiruna kommun, och vi har kontinuerlig kontakt för att försäkra oss om att de åtgärder vi gör är tillräckliga, direktiven säger nu att vi ska hålla avstånd om en meter.
Vi tar i sommar endast emot gäster till vår anläggning som har förbokat sin vistelse. Vi har minskat antal bokningsbara bäddar med 30% på våra ordinarie bäddar. Vi fyller alltså inte rummen utan har skapat utrymme för att hålla avstånd.
Det har vi även gjort för att vi, med flera års erfarenhet, sett att intresset för friluftsliv, fjällvandring och att besöka just Kebnekaise under högsäsong ( v 29-32) ökat markant. Vi har varit väl medvetna om kommande sommars situation med många gäster i området, och att våra utrymmen ska räcka för både boende och tältare. Vi vet också att vi bland våra gästar ( och ännu fler just i år) har många ovana och oerfarna förstagångsbesökare som vid fram för allt oväder behöver få komma in, det kan för övrigt i värsta fall bli en fjällsäkerhetsfråga.
Vi har stort fokus på att vi ska efterfölja våra rutiner, och vi har i samråd med miljökontoret i Kiruna, som gjort en bedömning, det tillåtna antal sittplatser i Storstuga och restaurang och har god kontroll på våra buffeservering vid frukost och lunch. Miljö-och hälsa har här inga synpunkter för närvarande. Vi utför frekventa "kontroller" i vår Storstuga, gästkök och hygienutrymmen. Det är mycket gäster, och de får inom sitt eget sällskap sitta så nära de önskar, men avstånd till nästa person/sällskap ska vara en meter. Vi gör ständiga bedömningar, och ser vi att det inte efterföljs uppmanar vi gäster att förflytta sig.
Jag vill åter tacka för viktiga synpunkter, vi tar de i stor beaktning.
Jag hoppas avslutningsvis att du hade en fin vistelse på Kebnekaise och att du åter önska besöka oss. Jag kan varmt rekommendera en höstvandring, med fjällen i sprakande färger, hög och klar luft och betydligt mindre gäster på vår fjällstation!
Vänligen Marit Sarri, platschef STF Kebnekaise Fjällstation