Sterling Chain Reactor

Hejsan. Har min sterling Chain reactor sedan några månader tillbaka och är nöjd. Men igår när jag var och klättrade så ifrågasatte en god vän om jag trätt den rätt...men vad jag minns (har tyvärr inte manualen kvar) så ska den ju inte vara trädd som en traditionell "lärk knut" i Belay loopen. Och det var inte heller så jag fick förevisat det. Sättet som det förevisats för mig är istället att man trär igenom den dubbelsydda ändan genom belay loopen i selen och träs sedan toppen på öglan igenom den fasta lilla öglan som är på den loopen. genom denna träs sedan resten av öglorna och man får på så vis en låsning.

Tacksam för tips på vart jag kan hitta PDF-manual på nätet alt. youtube-klipp =)

Måste säga att det nästan borde vara kriminellt att inte ha instruktionerna tillgängliga på sin hemsida. De har ju en user guide som inte säger någonting om den aktuella produkten!

Jag har mailat min kontakt på Sterling med fråga om varför instruktionerna inte finns tillgängliga. Återkommer med svar.

Jag har ingen Chain Reactor men har använt PAS i många år, och har nu även en PAS-kopia från Fixe.
Jag lärkar i belayloopen, och det är enligt Metolius anvisningar. Det är väl också så att den ände man ska sätta i loopen är sydd som en ögla där man vridit slingan ett halvt varv innan den sys fast igen, vilket gör att lärkfoten blir "snyggare". Samma lösning som brukar finnas på daisies.

Det är ju inte konstigt om man tror att Sterlings produkt ska sättas fast likadant.

Jag tror att Apfaktor menar en annan infästning än lärka (rätta mig om jag har fel). Har fått kontakt med Paul Niland på Sterling och han säger att han ska undersöka hur det ligger till och varför det inte finns en instruktion. Jag påtalade det olämpliga i det. Återkommer när jag får svar.

Hej Verhauer,
det krävde lite rotande i drivorna med alla bipacksedlar men jag hittade kartongbiten som PAS:en levererades på och det är ingen tvekan att bilderna visar att den ska lärkas i belayloopen som Anders gör, oavsett hur man tolkar uttrycket "tie-in points".

Angående Johans Chain Reactor så låter som att han har PRO-versionen med dubbla öglor för infästning. Det är lite kryptiskt beskrivet varför den ser ut som den gör, ska vara bra för "institutioner och guider" utan att det framgår på vilket sätt. Jag tror att det är de här dubbla öglorna som föranleder funderingen kring hur den ska fästas i selen. Här känns det som att det skulle kunna bli rejält fel om man krånglar till det och inte lärkar båda öglorna tillsammans på vanligt sätt. Versionerna med enkel infästningsögla ska säkert lärkas som vanligt i belayloopen. Själv använder jag Beal's Dynaconnexion och den ska också lärkas i belayloopen.

/Olle

Tie-in Points går väl inte att tolka på annat sätt än selens inknytningsloopar. Om dina bilder visar att den ska lärkas i belayloopen, eller firningsloop som vi säger, så finns det ju behov av klargörande. Eller så är det så att bägge metoderna funkar. Hoppas att Robin kan reda ut frågan.

Tie-in Points går väl inte att tolka på annat sätt än selens inknytningsloopar. Om dina bilder visar att den ska lärkas i belayloopen, eller firningsloop som vi säger, så finns det ju behov av klargörande. Eller så är det så att bägge metoderna funkar. Hoppas att Robin kan reda ut frågan.

Selen fungerar genom en slags automagi som gör att den exploderar om du lärkar på fel ställe. Nej, skämt åsido, finns många användningsområden för en pas, och det finns många sätt att göra fel med en, och lärka i belayloop/tie-in-points är inte det jag tänker på.

Hej allihopa!

Jag har själv haft en Metolius pas, men den var mest i vägen när jag klättrade så jag gav bort den. Den var även i vägen när man skulle hänga på utrustning på selen.

Andra invändningar som framkommit på senare år rörande användningen av liknande slingor har att göra med Todd Skinner död. Säkringsloopen på hans sele gick av och de analyser som gjorts efter det är rätt så läskiga att läsa. Om jag minns rätt så uteslöts kemisk påverkan av hans sele, utan det handlade troligen om ett mekaniskt slitage.

Jag har för mig att Will Gadd har en teori om att säkringsloopen hade nöts på samma ställe på grund av att Skinner hade en slinga lärkfotad i den. Det hindrade den från att löpa - som den ska göra - och nöttes på samma ställe tills den gick av. Läskigt! Att lärka i inknytningslooparna låter klokt!

Någon här på forumet kan säkert googla fram incidentrapporten, hittade den inte nu.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Metolius uppger själva att PAS kan lärkas i loopen, eller i loopens infästningar i midje- resp benslingedelen av selen. Jag föredrar att ha den i loopen, bl a för att inte dra ihop selen med lärka i inknytningspunkterna. Risken att jag råkar ut för samma sak som Skinner är nog liten, jag har inte PASen där jämt och PASen gör ju inte heller att loopen sitter fixerad, även om den inte kan rotera fritt. Sen är det ju lite olika på olika selar, ibland ser det nog ut som att själva loopen är slitstarkare än inknytningspunkterna. Men det varierar.
Det är ett visst pyssel att hänga en sån här slinga åt sidan, men det är det ju på olika sätt med alla slingor, och nåt ska man ju ha. Jag gillar att man snabbt kan hamna rätt, när man säkrar fr stand, det är bra att kunna kika över kanten, uppåt eller nedåt, och ha sträckt slinga.

Hej

Jao PAS och liknande slingor har sina fördelar såklart. Visst är det osannolikt att strax-under-medel-klättrare som jag sliter lika mycket på en sele som Skinner gjorde. Men säkrongsloopens vitala natur gör att man bör kasta ett öga på den titt som tätt om man har en slinga lärkfotad i den.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg