hejhej är det någon som har testat Stephenson's Warmlites tält?? verkar ju vara lättare och starkare än några andra tält.perfekta vintertält och en får välja mellan massa färger och inte dyrare än hilleberg tex.QUOTE]
Jodå, jag är för tillfället inne på mitt andra Stephenson tält, vilket naturligtvis betyder att jag gillar tälten. Jag skulle däremot inte vilja påstå att de är sådär väldigt bra just på vintern, i alla fall inte uppe på fjället, så som vintertält har jag köpt ett Hilleberg Savio istället.
Den största fördelen med Stephenson's tält, precis som de själva påstår, är att de är oerhört stabila i hård vind OM tältet är perfekt uppsatt med rejäl förspänning i duken. Helst ska hela tältduken vara spänd som ett trumskinn. Om man däremot misslyckas med att få den perfekta spänningen är tältet som alla tunneltält ganska vekt, med den extra nackdelen att väven Stephenson använder är mycket tunn och därmed ganska känslig. Problemet på vintern är att man bara har de 4 pinnarna i bägge ändarna av tältet att åstakomma detta med, så om man försöker slå upp tältet i lös snö och hård vind finns det goda möjligheter att misslyckas.
Den andra stora nackdelen med tälten är att även bottväven är mycket tunn, vilket innebär att man får räkna med att det blir små hål i den efter ett tag. Våra tältmarker här uppe i norden är nog trots allt lite mera steniga än vad de har i Stephenson's hemtrakter.
Bortsett från detta är det mycket trevliga tält med enligt mitt tycke marknadens klart mest intelligenta design, i alla fall bland tunneltälten.
/ Stefan