Stekpanna

Är det inte lite väl mycket stekpanna för en så liten stekyta?

Men men, skruvar man bort handtaget blir det en liten holk kvar. Pinnar finns i skogen och den blir lättare att packa.

Så ser varenda stekpanna ut idag tycker jag.

Den stekpanna vi har hemma är 32 cm och har raka kanter (stor stekyta alltså). Den börjar bli sliten och jag har letat ersättare, men de 32 cm-pannor som man hittar är 32 cm upptill, men stekytan är 28 cm bara... Inte ens ICA själva har kvar den bra pannan som vi har hemma.

Så ser varenda stekpanna ut idag tycker jag.

Den stekpanna vi har hemma är 32 cm och har raka kanter (stor stekyta alltså). Den börjar bli sliten och jag har letat ersättare, men de 32 cm-pannor som man hittar är 32 cm upptill, men stekytan är 28 cm bara... Inte ens ICA själva har kvar den bra pannan som vi har hemma.

OT, ja visst är det mysko att man anger upptill-diametern på stekpannor, när det är diametern på kontaktytan mot spisen som är intressant? Utom just vid öppen eld då.

Gillar plåtpannan med fällbart handtag, det verkar man kunna förlänga med en "biologiskt nedbrytningsbar produkt" som om också är "ej bidragande till att co2 nivån får bidrag från eventuella fosila bränslen vid en eventuell förbränning" dvs en vanlig gren/pinne...

IKEA pannan verkar ha plasthantag, som smälter, sedan klarar inte teflon att användas över eld, ivarjefall de jag testat....

Murikkan (stavning) har käkat jätte gott från en stationär sådan, dock att släpa med sig en sådan blyklump på vandring? Även om den kan vara mindre...

?

jag har satsat på en rostfri och en i "vanligt" svart-stål. det tråkiga med trangia alu panna är att du inte kan ställa in den i elden på samma sätt, samt får en annan (tråkigare) känsla vid stekningen.

min i vanligt stål heter "luffarpanna"

Vad är "vanligt" svart-stål för något?
Erik.

Min har varit med ett tag nu och än så länge inga problem med varken smältande handtag eller att teflonen inte skulle funka över öppen eld.

Med en ny stekpanna jag köpt på ÖB, där kroknade handtaget snabbt, sedan blev beläggningen brun, knottrig och skör, har du den på eld, glöd eller?

Använde vid ett annat tillfälle också en dyrare panna men med så repig teflon att jag ratade den i köket hemma, där gick teflonet åt skogen första gången igen, dock var det trähandtag på den pannan så det bara osade...

Har jag otur eller över vilken eld använder ni era pannor???

Vad är "vanligt" svart-stål för något?
Erik.

stål som kommer direkt från valsverket, dvs som inte tagit vägen genom den vanliga kedjan av grossist och återförsäljare.

nerå, skojade bara, det är vanlig stålplåt. alltså ej rostfritt.

min kompis som skänkt många mat-orgasmer vid lägerelden heter "luffar pannan" den har ett ledat handtag som fälls in i pannan vid transport. diametrn är som gjord för ett paket bacon.

men ni här på utsidan som har ambitioner att vara lite gör-det-självare och gärna gör era egna kök osv borde väl med nöje kasta er över att göra en egen panna.

en 1- 1,5mm stålplåt, en vinkleslip, en stubbe som underlag, ett par rejäla handskar, en kulhammare, så är det väl bara att slöjda på. med lite fantasi bör man väl kunna skära ut en tunga ur plåten som man bockar till på nåt kreativt sätt så att pinne i skogen kan föras in som handtag.

Med en ny stekpanna jag köpt på ÖB, där kroknade handtaget snabbt, sedan blev beläggningen brun, knottrig och skör, har du den på eld, glöd eller?

Använde vid ett annat tillfälle också en dyrare panna men med så repig teflon att jag ratade den i köket hemma, där gick teflonet åt skogen första gången igen, dock var det trähandtag på den pannan så det bara osade...

Steker du alltid på högsta värmen hemma också??

Nu vet jag inte vid vilka temperaturer eller situationer teflonet pajjar för det har aldrig hänt, annat än repor efter redskap emellanåt, så det beror nog på otur bakom spakarna.

För det mesta steker jag över glöd då det ger en jämn och fin värme när man steker. Men de har även använts över eldar och av klåpare och förutom någon liten buckla och lite repor i teflonen så funkar det utmärkt och för 30:- så vågar man chansa =)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg