Stekenjokk - Børgefjell

Hej, är mitt i planerandet av mitt fjälläventyr i sommar. Planen är att utgå från gruvan i Stekenjokk och fortsätta in i Norge mot Børgefjell för att sedan vända tillbaka mot Stekenjokk. Då jag aldrig vistats i området tidigare undrar jag vad för tips och tankar ni har om min hittills planerade rutt.

Planen är att tillbringa 4-5 nätter ute med hund och att spendera någon timme per dag på att fiska. Då det blir en tung ryggsäck samt tid ska avvaras för fisket, tänker jag att 1 - 1,5mil vandring per dag känns rimligt.

Bifogar tre stycken grovt planerade rutter i området med lite olika sträckor som jag spontant känner verkar lämpliga.

Alla tips, tankar, problem och idéer ni kommer på mottages tacksamt.

Glad midsommar!
 

Bilagor

  • 1.png
    1.png
    1.3 MB · Visningar: 48
  • 2.png
    2.png
    1.9 MB · Visningar: 47
  • 3.png
    3.png
    1.6 MB · Visningar: 48
Med tanke på "alla turister som flockas runt Stekenjokk", renar och hund...så vet inte jag hur det fungerar. Jag har ingen åsikt utan säger bara att Stekenjokk varit på tapeten som turistställe.

Jag har inte varit där, så jag kan inte uttala mig om förslagen.

På Utsidan får du garanterat svar...här hjälps vi åt. Bra att du frågar :)
 
Hejsan. Har gjort en liknande tur för typ 22-26 år sedan och på den tiden var det helt folktomt så fort som man kommit ett par km från vägen. Och jag misstänker att samma sak gäller idag, typ 99.8% av turisterna håller sig mycket nära vägen.

Jag gick dock längre söderut och väster ut, mitt genom hjärtat av Børgefjel NP, så jag har ingen direkt erfarenhet längs din turförslag. Men några små reflektioner:

1: Som du säker vet är det besöksförbud i området under häckningen pga omfattande äggstölder, så man kan inte starta när man vill.

2: Børgefjell är lite av Norges Sarek, dvs det är en näst intill total frånvaro av faciliteter. Dessutom är området väldigt nederbördsrikt, så man stöter på många och svåra vad när man vandrar där.

Sen är jag inte säker på vad som gäller med fiske, då det är just en nationalpark, men det brukar gå att köpa fiskekort på de flesta platser i Norge.

God tur!!

/ Stefan
 
Ja kolla in fiske i förväg, i vilka sjöar & vattendrag det är tillåtet, i både Swe och No. Kan vara viktig input till vägval.
 
Fiske är som regel tillåtet i norska nationalparker. Undantagen brukar vara när marken är privatägd, som tex på Hardangervidda. Börgefjell har Börgefjellkortet som kan köpas på inatur.no.
 
De delarna av Børgefjell är lite av mina domäner. Jetnamsvatnet söder om Saksenvatnet tycker nog jag är finare miljö. Med Jetnamsklumpen och omväxlande terräng. Och andra sidan ger nog vandring via Saksen ett bättre slagläge för fiske. Bortom Saksen vid Reinhornsvatnet sägs det vara bra fiske. Men räkna med en del norska vandrare & fiskare (beroende på säsong) eftersom de är hurtiga och har åtminstone fem olika ingångar till parken. En gång räknade jag till inte mindre än sju tält vid Saksen. Följ tipset ovan med Børgefjellskortet. De hade veckokort sist jag var där i alla fall. Norskarna verkar f.ö ha mest framgång med mindre skedddrag typ Lill-Öringen men annat funkar säkert också. Men som du är inne på så är det mest logiskt att gå in en dalgång (av Jetnamsvatnet, Saksenvatnet och Ransaren) och hem igen i en annan. Jag rekommenderar promenad längs Ransarjohke (se bild) mellan Ransaren och Vildmarksvägen (parkering vid Saxån). Inga fiskemöjligheter, men område med riktigt fin miljö. Men det är inga problem att improvisera lite och gå på känn beroende på fiske, väder och dagsform. 1-1,5 mil/dag går nog utan vidare även om du bär tungt eftersom de flesta områden är lätt terräng. Min tjänstevikt är ca 145kg med utrustning, och 1,5 mil/dag är inga problem fast jag stannar och fotar och fiskar åtskilliga timmar/dag. Uppe i högre terräng vid bergskammar finns dock rejält jobbiga områden med stenblock för det är drygt att gå med hund.
 

Bilagor

  • Ransarjohke19.jpg
    Ransarjohke19.jpg
    1.2 MB · Visningar: 20
Jag har varit där ett par gånger. Som @Totteman skriver är Stekenjokk känt för alla turister. Turisterna som man talar om är bilturister och husbilsturister som åker på vägen och som kliver ur och kastar skräp och försöker klappa renar och allt vad det är. Jo, man ser dem vid vägen. Men går man 15-20min från vägen så ser man nog inte någon av dem längre. Jag träffade inte ens ett sällskap om dagen när jag gick i området.

Man samlar renar för märkning i området så under visa tider är där väldigt många renar. Med tillhörande helikoptertrafik. Behöver kanske inte vara något fel, så länge man håller sig undan och inte stör. Jag minns en dag när jag ville skita och det tog lång tid att få till det då jag helst inte ville ha en helikopter flygandes lågt över huvudet just då och inte heller ha renar inom synhåll. Det är spännande att sitta och skita med en kopplad hund som är lagom intresserad av de femtio renarna som står och glor på oss.. Detta gäller ju specifika perioder som är olika varje år. Det går att skicka sms till samerna (villhemina sameby) och fråga dem när och var det är mycket ren ifall man vill veta.

Till TS:
Har integått exakt den rutten men det är ett fint område! Träffade på ett par tyskar som gick in i Norge. Men de vände för de tyckte att det var HEMSKT med regn och mygg och så deprimerande med ett landskap utan träd.. Får väl förmoda att du har lite andra förväntningar så det blir säkert bra :)
 
Ha-ha, ja helikoptrar kan vara plågsamma. Det är ju inte mycket trafik, och det är inte bara rennäringen, där jag har förståelse för användandet. I fjol när jag var där och donade i lugn och ro vid min tältplats kom en turisthelikopter från Artic Air och trakasserade mig och hovrade på så låg höjd att tältet höll på att blåsa bort och tre tältpinnar flög bort, med turister glatt vinkande. Jag delar uppfattningen om att det kan vara rejält plågsamt med mygg vissa tillfällen (beroende på väder och tid under sommaren). Ibland efter solnedgången har man fått halvt panik. Från 0 st till 1000-tals inom 5 min.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.