Startpaket för längdåkning.

Oh denna underbara vinter,
Jag är sugen på att återuppta längdåkningen som legat i träda under lång tid... Turen blir sällan bättre än utrustningens passform. Någon som vet vad ett bra start kit kostar (pjäxor, skidor, stavar) samt vart i stockholm det går att få tag på detta (funderar på Alewalds på kungsgatan) men finns det billgare och bättre alternativ är jag tacksam (räknas stadium som bra alternativ)????


Tacksam för svar snarast
/Johan
 
Från 1600 kronor får du skidor som går att åka ordentligt på. Där du alltså kan få till en bra avvägning mellan fäste och glid vid fästvallningen och få bra av både och. Sådana paket brukar man få för 2500-3000 kronor.

Men kolla så att själva skidan i paketet är en sådan som kostar minst 1600 för sig. Atomic Pro Classic, Fisher SC, Madshus Terrasonic, m.fl. Billigare skidor avråder jag bestämt från vid motionsåkning om du har minsta ambition. Du lessnar.
 
Tack...

Tackar så mycket för informationen. Du råkar inte han något ställe med stort utbud och bra priser. Var på Alewalds idag och där så tippade de på att pake...skidor, bindningar och pjäxor skulle landa på ca 3500 och sedan tillkommer stavar...
Tycker det lät väldigt dyrt???
 
Tackar så mycket för informationen. Du råkar inte han något ställe med stort utbud och bra priser. Var på Alewalds idag och där så tippade de på att pake...skidor, bindningar och pjäxor skulle landa på ca 3500 och sedan tillkommer stavar...
Tycker det lät väldigt dyrt???

Har själv köpt Fischer SCS + Salomon bindning, Salomon Active7 CL pjäxor, Swix CT3 stavar! Fick betala 4000:-
Tror man får betala ungefär det för en hyfsad utrustning!

/Janne
 
Håller med föregående, det landar nog på ca 4-5000 om det ska vara nåt att ha.

Att köpa billiga sk nybörjarpaket är rätt meningslöst tycker jag, man lär sig inte åka särskilt bra med dåliga belag och mosiga stavar...

Runners Store på Vasagatan är bra xå...

//Johan
 
Bromma skidsport tycker jag hör till de bättre i Stockholm och de brukar kunna sätta ihop bra kit. Deras sajt brukar inte vara helt uppdaterad, så det kanske är bäst att åka dit och höra med dem.
 
klart det blir en viss skillnad med dyrare grejjer, men jag tycker nog ni överdriver lite grann.

jag provade ut ett par ficher RCR efter konstens alla regler förra året och det har fått bli min fin skida. sen köpte jag en par betydligt billigare CR på rea för 495:- för att ha som slit och släng skidor här nere i dåliga spår. inte är det nån större skillnad på dom trots att inköpspriset på bara skidan diffar med 2000:-. Jag har svårt att tro att det är speciellt många amatörer som vid en blindtest kan säga vilket par som är vilket.

Att snacka upp 3-4000:- utrustning på det där sättet ni gör skrämmer bort folk från att köpa paket för halva priset som kan ge snudd på lika mycket glädje.

Viktigare är att hitta en seriös säljare som är ärlig i sina råd när det gäller att välja ut rätt spann osv. Är det en oseriös säljare kan han sälja på dig 3000:- kronors skidor som är betydligt sämre för dig än något du kan hitta på blocket för 200:-

Däremot stavar och skor tycker jag nog även den absoluta nybörjaren kan känna skillnad på dyrt och billigt.
 
Myrorna... Blocket... Tradera... SmåSmulor...

Om man har tid och gillar att leta kan man hitta bra utrustning inkl skidor för en spottstyver begagnat. Höpte 2 ispikar för 50 kr i lördags på Möjligheternas hus i Farsta - blir perfekt för scouternas isövningar. Skidor dyker upp från tid til annan men man får ha ögonen med sig och vara lite envis + ha lite tur.

Vänligen/Dag
 
Om man har tid och gillar att leta kan man hitta bra utrustning inkl skidor för en spottstyver begagnat. Höpte 2 ispikar för 50 kr i lördags på Möjligheternas hus i Farsta - blir perfekt för scouternas isövningar. Skidor dyker upp från tid til annan men man får ha ögonen med sig och vara lite envis + ha lite tur.

Vänligen/Dag


absolut! håller med dig till 100% problemet är bara att många har så dålig självkänsla, eller vad det är, så dom klarar inte av att göra bedömingen att det är bra grejjer om inte prylarna står i skylten på NK med en prislapp på x-tusen runt sig.

sen är det en stor vinst för helheten att använda kanalerna du beskrev. får fler upp ögonen för det kanske tom producenterna måste börja tänka om och återgå till att producera BRA saker av kvalité i stället för junk som laddas med "rätt känsla" och annat marknadsförings mumbo-jumbo. då kan vi börja prata om riktiga vinster.

mvh flanell som i stugan kör soprumsfyndade fischer crown till stor belåtenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kalalokki Klädsel vid längdåkning Skidor allmänt 16
sanna.h Längdåkning nybörjare Skidor allmänt 38

Liknande trådar