• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Starta en idrottsklubb

Jag tänkte bland annat delta i nästa års Vasalopp, och om jag inte har fel så måste jag då vara med i en idrottsförening.
Vi är då några kamrater som funderar på att starta en idrottsförening med allmän inriktning, fotboll, innebandy, vasalopp mm.
Är det möjligt först och främst att starta en sådan idrottsklubb??

Borde väl inte vara omöjligt, så länge ni får ihop till en styrelse. Snacka med någon på kommunen. De har koll på hur man startar en förening...

Vasaloppsklubbar

För att få åka skidtävlingar måste man vara med i en klubb ansluten till svenska skidförbundet och ha skidlicens (möjligen inkluderad i anmälningsavgiften numera?).

Det finns många klubbar som inte har skidor som huvudinriktning som ändå är med i skidförbundet för att några medlemar åker vasaloppet. Så gällde det bara deltagande i vasaloppet finns det många föreningar att välja på. De flesta idrottsklubbar som sysslar med konditionsidrott såsom orienteringsklubbar, löparklubbar och naturligvis skidklubbar brukar vara med i skidförbundet. Det finns även så kallade "vasaloppsklubbar" där det enda medlemarna gör är att åka vasaloppet. Ofta är det gamla skidklubbar med tynande verksamhet i södra Sverige. Brukar inte kräva så mycket arbetsinsats att vara med i dessa klubbar.

Kraven på tillhörighet till förbund för att få deltaga i tävlingar varierar väldigt mycket mellan specialförbunden. Det är inget som hindrar en förening från att vara med i flera specialförbund.

Det är inte svårt att starta en förening, men jag tror att det finns lite krav på att stadgar ska finnas. Sedan finns det säkert i vissa fall från specialförbunden på anslutna föreningar. Kolla på http://www.svenskidrott.se så går det nog att finna något.
[Ändrat av skrinnare 2003-03-11 kl 12:19]

Öppet spår?

Jag har hört att man kan åka öppet spår utan tävlingslicens och klubbanslutning.

När jag åkte Vasaloppet så ordnade jag det praktiska via SSIF Stockholms Studenters IF som ordnade bra bussresa och inkvartering i Lima skola. Man behövde inte vara kåransluten för att åka med dem men det här var mer än 20 år sedan. Att bo i Lima skola natten innan var en stor upplevelse med alla rykten om väderomslag folk som gick upp kolckan 1:00 på natten och vallade om etc.

Beträffande urspungsfrågan starta idrottsklubb så tror jag att det är bra att kolla RFs hemsida. Där finns förslag på stadgar etc. http://www.rf.se/

Hälsningar Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg