• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Starta eget motionslopp!

Hej!

Jag har deltagit i lite olika motionslopp under åren bla Sthlm Marathon, kajaktävlingar mm och en dag satt jag och tänkte, visst skulle det vara kul att starta ett eget motionslopp här i Linköping där jag bor.

Samhället behöver bli mer aktivt och socialt. Stämningen brukar alltid vara i topp när folk samlas och ska kämpa vare sig på egen hand eller tillsammans.

Så nu vill jag starta ett (gärna årligt) motionslopp i Linköping som inte ska behöva kosta en massa varken för mig som arrangör eller för deltagarna. Om det ska handla om löpning, cykling eller nåt annat är ej bestämt. Frågan är bara i vilken ände jag ska börja? Jag menar sträcka och plats kan man alltid tänka ut det är mer den administrativa delen om man behöver tillstånd eller försäkringar på sina deltagare.

Tacksam för svar och frivilliga medhjälpare //Alex

egen erfarenhet

Så här gjorde jag. Startade med att fundera över vad JAG ville. Sedan mättes lämpliga sträckor upp, provades och justerades. Sedan bjöds en lämplig mängd vänner och bekanta att delta i denna motions-triathlon. Ingen startavgift och inga priser förutom äran. Vad gäller försäkringar så var det ingen fråga. Förhoppningsvis har alla en livförsäkring att falla tillbaka på. Tillstånd, inte aktuellt för denna lilla skala.
roland

Ok men har utvecklade du loppet sedan för allmän deltagning? Om jag förstår dig rätt så tror du inte att jag behöver ha tillstånd i slutändan?

Som det blev så hade jag en öppen inbjudan året efter, lät djungeltrumman ljuda. Ca 40 startande i ålder 6-46. Ang tillstånd så bor jag på landsbygden. Vi nyttjar allmäna färdvägar under helgtid så störningen blir minimal. Om man skall dra över annans mark så kan det vara ide att prata med markägarn för den goda sakens skull. Bryr man sig inte om grannsämjan kan man hävda allemansrätten. Min grundide var att ha en tävling på motionsnivå där alla kan delta men där man kan satsa hårt också om man vill. Inga kostnader och inga priser. Var och en tar med sin egen utrustning (cykel). Nu har jag dock inte haft någon tävling sista två åren. Första året var en succe med cykeldelen förlagd på asfalterad väg. Detta eftersom jag hört att man inte var beredd att skaffa speciell cykel (läs MTB) för att kunna delta i loppet. År två var det flertalet som skaffat/lånat landsvägscyklar mod racer för att pressa tiderna. Ok tänkte jag, kan man ordna den ena kan man ordna det andra så år tre var tanken att lägga cyklingen efter oasfalterad sträckning där MTB:cykeln är en fördel men vanliga cyklar också kan användas (dock inte racer-cyklarna). Reaktionerna blev att man då inte tänkte vara med alls. Någon tyckte det var fånigt att ändra sträckningen osv... Då surnade jag ihop och ställde in istället. Fjärde året renoverade jag huset och i år vet jag inte. Skall operera ett knä nästa vecka och sedan får jag se vad det blir.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg