Starkare vrister

Vrister

Ett enkelt och trevligt sätt är att ge sig ut och promenera eller jogga i skog och mark, dvs i obanad terräng. Variationen i underlag ger garanterat en effekt på vristmusklerna. Har förmodligen lika bra effekt som balansplattor och andra metoder, och är garanterat roligare.
 
Ett tips jag läste i John Shermans "better bouldering" (En mycket bra bok om hur man blir en bättre bouldrare, klättring på stenblock) är att skriva alfabetet med tårna. Dvs med benet rakt utsträckt, sittande eller stående, skriver man bokstav för bokstav, A-Ö, med tårna utan att röra benet. Helst ett par gånger om dagen. Det funkar bra för mig, jag har fått stabilare vrister, märkte skillnad efter par månader både när jag springer i stökig terräng och landar på paddan.
 
Balansplatta

Kanske samma sak som balansboll som nämns i tidigare inlägg, dvs en platta med en halv boll under. Balansera på en fot. När du kan det så kör benböj på ett ben. Kanon!

Peppe
 
Sen kan du alltid ställa dig i en trappa eller dylikt så att om du står med tårna (ok lite mer än så) på avsatsen och när du sänker dig ner så ska inte hälen nudda underlaget.

Härifrån så kan du häva dig upp och ner.
Antingen med raka eller lätt böjda ben.
Det känner du själv vad som tar bäst.
 
bash; sa:
Sen kan du alltid ställa dig i en trappa eller dylikt så att om du står med tårna (ok lite mer än så) på avsatsen och när du sänker dig ner så ska inte hälen nudda underlaget.

Härifrån så kan du häva dig upp och ner.
Antingen med raka eller lätt böjda ben.
Det känner du själv vad som tar bäst.

Tack för eran hjälp :)

Men, bash, blir inte det mest vadträning att göra så? Fast det kanske blir både och?
 
Jo det blir ju primärt mer för vaden men vristerna stärks ju också.
Fick den övningen via sjukgymnast efter att jag åkt på ett par rejäla stukningar.
 
S Johansson; sa:
Hej,

Skulle vilja ha lite tips på bra övningar som gör att jag får starkare vrister...

Mvh Stefan

Beroende på av vilken anledning så kan någon av dessa kanske passa in.

Knäböj
Vadpress (Beskriven i inlägg ovan redan.)
Balansera på ett ben. Först med öppna ögon sen med slutna: Nästa steg är att ha ett ojämt underlag t ex en rullad handduk, återigen först med öppna ögon och senare med slutna.
Är man stark så kör enbensknäböj.
Att gå barfota i sand.
Att röra sig i varierande mönster när man tränar och t ex inte bara springa rakt fram på en jämn väg utan springa upp/ner/i sidled osv, har man redan ostabila vrister så kan detta lätt bli för mycket så ta det lugnt.
Att träna på att hoppa på en tjock matta, återigen så beror det på om man redan har problem eller inte om man klarar av övningen.

Sen finns det väl ett dussin till beroende på varför man tränar.
 

Liknande trådar