Stålram??

Hej!
Tänkte köpa en MTB för touring i Asien och vill nog ha en stålram med skivbromsfästen och odämpad framgaffel m. skivbromsfästen. Tillverkas det sådant och var i så fall kan man få tag på dem???
/Magnus

Ture har en poäng...

Hej igen..!
Marin, Tunturi och Kona har MTB-ramar i CroMo-stål som håller bra kvalité.
Men är du säker på att det är en MTB du vill ha? De har alla under dimensionerade hjul med enbart 32 ekrar och lätta fälgar.
Godset i ramarna är tunt och styvt men när man lastar så känner man hur det flexar. Denna tendens förstärks när du lastar då
ramens geometri gör det svårt att få in viktpunkten på packningen över naven.
En riktig touringcykel gjord för 26 tums hjul har en något längre hjulbas och tjockare gods i rören, annan geometri och sittposition
och uppför sig därför mycket bättre lastad. Om du nu inte tävlar och tränar seriöst så klarar den även av allt det som en MTB är
avsedd för minst lika bra. Dessutom får du en cykel byggd för dig till en liknande kostnad!
Har själv cyklat mycket på MTB-cyklar men insett att det finns bättre för långfärder.
Kommer själv att beställa ifrån SJS i England i slutet av sommaren och har därför haft kontakt med dem via mejl samt beställt
småsaker. De visar verkligen att de vet vad de håller på med:
http://www.sjscycles.com/

Att ge sig ut på långfärd i Asien(vart skall du resa?) med skivbromsar är dock att utmana ödet. Är du säker på att du kan laga dem själv om du har oturen med dig eller byta utslitna klossar?

MVH!
Peter

SJS cycles

SJS cycles har väldigt fina hojar men jag använder deras hemsida mest för inspiration.. Deras cyklar är så förtvivlat dyra. Det känns ju inte helt motiverat att köpa en långfärdshoj för 30 papp... Men jag skall ju inte köpa någon än, jag får planera ett tag..
Är det förresten någon som käner till om man kan köpa lösa cykelkomponenter på nätet ungefär som man handlar med datorkomponenter, jfr. datorbutiken.com och andra sajter? Cyclecomponents.com käner jag redan till. Finns det några andra?
/Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice Skillnad på stålram och aluram Mountainbike 50
mothesta Letar efter stålram m. skivbromsfästen Mountainbike 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg