Stål/bladtjocklek

Jag har för mig att det någon i en av alla dessa knivtrådar förklarar att ett av skälen till att t.ex Fällkniven F1 har ett relativt tjockt blad är stålets egenskaper.

Det vore jätteintressant att få utrett att hur det egentligen förhåller sig.
Finns det någon knivkunnig person, de Paul kanske, som kan reda ut begreppen?

Uffe

Schneeberger; sa:
Jag har för mig att det någon i en av alla dessa knivtrådar förklarar att ett av skälen till att t.ex Fällkniven F1 har ett relativt tjockt blad är stålets egenskaper.

Det vore jätteintressant att få utrett att hur det egentligen förhåller sig.
Finns det någon knivkunnig person, de Paul kanske, som kan reda ut begreppen?

Uffe
Hej Ulf. Fällknivens filosofi är knivar med inriktning på tufft handhavande men samtidigt önskemål om förmågan att kunna hålla skärpa länge.

Det finns flera olika vägar att gå men den mest kostnadseffektiva torde vara att använda sig av ett laminerat blad. För att ett laminat skall vara effektivt i samband med ett skört kärnstål och krav på robusthet, så krävs det en viss tjocklek på det. Därav utseendet på Fällknivens modeller.

Det går att förklara det här exaktare men då skulle vi behöva börja räkna (något som jag finner mindre roligt :)).

~Paul~

Lamineringen är nog inte den enda "boven"?

Hej själv!

Kul med ett snabbt svar.

Det ligger mycket i det du säger om Fälknivens designfilosofi.

Dock såg ju modellen F1 likadan ut redan innan de började med laminerade blad. Själv har jag en F1 i solitt VG10 och kompisen drar runt på en från första serien i ATS 34. Båda dessa knivar har sammaa bladtjocklek.

Jag vill alls inte tvinga dig till några räkneövningar *ler*

Uffe

Men något om knivbruk. För att slöjda behövs ett stål med lagom bett men där klingan ej bromsar i materialet. Följaktligen är slöjdknivarna smalbladiga och för skärpans skull av laminat eller triflexstål. Skaften skall vara stora och rejäla samt tillåta att man får rejält moment när man vill grovavverka, det är orsaken till att parerstången saknas.
Köksknivar har oftast huvudslipfasen ända från ryggen, ytan är viktig för hygienens skull, stora rejäla skaft kompletterar bilden. Knivbladen är ofta av rostfritt (läs trögt) stål.
Slakt sysslar inte de flesta med men bladen behöver inte vara så långa. För att skära genom leder behövs knivar både med styrka och smidighet. För rensning och köttstyckning behövs lite olika långa blad. Rostfritt är bekvämt och viktigt är skaft som pallar för hög disktemperatur samt tät skaftning. Givetvis stora och halkfria skaft.
Jaktknivar har oftast för långa och bred blad, men skaften och slidorna brukar vara bra. En handsmidd jaktkniv kan bli hur liten och dyr som helst nästan. Till smått fältvilt räcker det länge med en bra fällkniv.
Överlevnadsknivar behöver nog de färresta men de är en av de mest populära knivtyperna om man ser till försäljningen. Oftast både stora och kraftiga knivblad som fungerar dåligt både till slöjdande och köksande.
Huruvida det är något som behövs för stålet eller att en rejäl och tung kniv är lättare att begära ett högre pris för låter jag vara osagt, men jag spekulerar om det kan förhålla sig så.
Så starka som stålen är idag skulle man klara sig med en brytbladskniv för en femma, om det nu inte var för det där med att fillea fisk och så statuset.
Det finns inget status i en brytbladskniv, men skär bra det gör de, många gånger! Själv skyller jag på att de har ohygieniska skaft....

go tur

[Ändrat av johankse 2007-05-27 kl 20:42]

Re: Lamineringen är nog inte den enda

Schneeberger; sa:
Dock såg ju modellen F1 likadan ut redan innan de började med laminerade blad. Själv har jag en F1 i solitt VG10 och kompisen drar runt på en från första serien i ATS 34. Båda dessa knivar har sammaa bladtjocklek.
Ja, det var därför jag skrev att det finns olika vägar att gå. Den ena är att göra bladet tjockt i homogent stål, det andra i laminat. Laminat har ett antal egenskaper som är att föredra framför homogent stål.

Självklart blir en kniv med ett tjockt blad tåligare än en i tunnt dito. Ett knivblad i samma tjocklek i laminat blir i allmänhet ännu tåligare.

~Paul~

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg