Stakstyrka

Hej
Jag ska åka Vasaloppet i vår och känner att jag behöver lite mer kraft när jag stakar. När jag inte över stakning i spåren så hade jag tänkt att använda sådana där gumminsnoddar man kan träna armarna med, är det någon som har förslag på en bra övning med dessa.

Gunnar är så pubertal... jag ber om ursäkt å hans vägnar.

Jag köpte juniorvarianten av en sån gummisnodd, fäste en kraftig krok i väggen (ca 2 m över golvet) och sen tränade jag där upp till en timme i sträck. Dödens tråkigt, men ger muskler. Jag vet inte om det var den optimala infästningshöjden jag använde mig av.

Annars finns det olika specialprylar. Gummisnoddskonstruktioner eller än bättre (och dyrare) med fläkt som dragmotstånd. Kolla med skidklubbar, läs i Vasalöparen, elller nåt.

/Håkan

Grennära träning

Både pfizerlänken (rekommenderas) och en artikel i senaste numret av Utemagasinet om Mattias Fredriksson betonar grennära träning som rullskidåkning.

Speciellt är teknik och timing viktigt när man stakar. Att träna buk och ryggmuskler mer allmänt är värdefullt. Vanliga aerobicspass typ FoS är säkert vettigt.

Thure

trådkapning

ang buk & ryggträning

kan en sån där "balansplatta",en rund sak med en halv boll på undersidan vara nåt
eller är det något jag bara har fått
för mig?

peter

erik_sylvan; sa:
Hej
Jag ska åka Vasaloppet i vår och känner att jag behöver lite mer kraft när jag stakar. När jag inte över stakning i spåren så hade jag tänkt att använda sådana där gumminsnoddar man kan träna armarna med, är det någon som har förslag på en bra övning med dessa.
Det optimala, förutom rullskidåkning, är en s.k. Bråsterk (uppkallad efter den gamle norske storåkaren Oddvar Brå).
Kolla på http://www.skidsport.com/phorum/read.php?f=1&i=12767&t=12613

Hoppla, verkar som det börjar bli dags att sälja aktierna i Pfizer nu nár gummisnodd-metoden bórjar bli allmänt kánd... (ursäkta)

Intressant att använda kroppsvikten som belastning

Bråsterken var kul jag kände inte till den förut.

Men hur tränar man buk och ryggmusklernas grennära rörelser vid stakning med den?

När man dubbelstakar på skidor så faller överkroppen framåt och man böjer ryggen krum och böjer i höften för att få utväxling på stakningen. Kan man utföra dessa rörelser med en Bråsterk?

Thure

Re: Intressant att använda kroppsvikten som belastning

thureb; sa:
Men hur tränar man buk och ryggmusklernas grennära rörelser vid stakning med den?

När man dubbelstakar på skidor så faller överkroppen framåt och man böjer ryggen krum och böjer i höften för att få utväxling på stakningen. Kan man utföra dessa rörelser med en Bråsterk?
Det finns ju litet olika varianter, men med viss flexibilitet så kan man göra ganska många av övningarna på http://www.vasatrainer.com/
Synd att deras prylar är så dyra. Det är ju annars roligt med ergometer och litet så'nt pyssel... :)

Mer pubertalt (ursäkta)

Stakstyrka... Grennära träning...

Nå, för att skriva något seriöst: Hur "känner" man att träningen tar på rätt ställe, så att man inte repar in felaktiga rörelser?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg