Staika

Hej,

vi är ett par personer som ska upp till kvikkjokk i sommar. Vi tänkte vandra mot Vaimok, men svänga av vid Staika. Vi tänkte försöka gå upp på Staika från västrasidan om vädret tillåter. Sedan tänkte vi runda berget och bege oss ner en bit syd-öst ev mot Kungsleden lite norr om Tsielektjåkkåstugorna.
Är det någon som vet hur detta område ser ut, mellan Staika-Ridovarre-Vuoga?
Jag vet att andra sidan är mycket stenig men denna sida har jag inte sett någon beskrivning på.
På fjällkartan visas en stig som leder till kungsleden. Stigen börjar vid foten av Vuoga(1248 m). Någon som varit här`?

MVH Anders

vuoka-kungsleden

Hej
Det finns en gammal stig som har viss rösning,men är svår att följa för så få går den mellan Njunjes till Ritnut och sedan går den norr om Vuoka i sluttningen under berget.
Man kommer till små rödingsjöar och sen går det till Kungsleden.
När vi gick den för ett par år sedan var det lätt att hitta från Njunjes till Ritnut,sedan tappade vi ofta bort stigen och gick i den våta sluttningen tills vi kom upp en bit på Vuoka.
Tappade bort stigen från småsjöarna när vi skulle upp till Kungsleden.
Blöt terräng här också.Ta ut kompassriktning för säkerhets skull.
Om man går mot Ritovare som ni tänkt göra finns en del större jokkar att passera.
Har aldrig gått här själv,men det finns en riktig kanyon som heter Akkamkårså som jag inte tror man kan passera någonstans.Kanske högst upp på fjället att det finns vadställen.
Vi har gått upp på Staika från norrsidan,i änden på sjön som är på 1217 m.
Det var ganska lätt,en del lösa stenar att passa sej för.

Jag har gått från Kuravagge via Soakevare ner till Njunjes i slutet av förra sommaren. Jag gick längs med "kanten" mot tarradalen på ca 900m höjd. Det var mycket bra och lättgånget. Ahkalmjåkkå var lätt att ta sig över rakt söder om Soakevares topp (ovanför ravinen) och Gårssåjåkkå klev jag enkelt över längre ner närmare Njunjesstugan (nedanför ravinen).

Jag tror att den tur ni tänkt er blir mycket fin!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
brigas gå upp på Staika Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg